Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 09:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/tuff-konkurrens-vantar-minis-forsta-elbil/

Motor

Tuff konkurrens väntar Minis första elbil

Det som särskiljer den eldrivna mot den konventionella Minin är grillen, de gula accentfärgerna och fälgarna.
Det som särskiljer den eldrivna mot den konventionella Minin är grillen, de gula accentfärgerna och fälgarna. Foto: Robin Törnros

Nu är den första helt eldrivna versionen av Mini här. Men ­tekniken är inte ny utan hämtad från annat håll i koncernen: BMW i3. Mini Cooper SE ska utmana både donatorn liksom konkurrenter som Honda e.

Det började med att Mini i experimentsyfte tillverkade ett begränsat antal eldrivna Mini under 2009, något som sedermera mynnade ut i vad som nu är BMW i3. Sedan dess har Mini stått utan någon form av elektrifiering fram till 2017 när Mini Countryman kom som ladd­hybrid. Men nu är det dags för en helt ­eldriven version som inte alls fanns med i planerna när den nuvarande tredje generationen av nya Mini ­utvecklades.

Det är i Miamis kulturkvarter som Mini placerat den internationella lanseringen av denna för märket viktiga bil. Ett område som utstrålar en sådan urban miljö Mini gärna vill förknippas med. Den digitala instrumenteringen, specifik för just den eldrivna versionen, visar att batteriet har 100 procents laddning och ska ge en räckvidd på 111 miles, motsvarande nästan 18 mil. Avsevärt mycket kortare än de utlovade 21,6–23,4 som Mini anger enligt nya WLTP-körcykeln.

Med graffitiväggarna i ryggen rullar ­ vi över den sexfiliga motorvägen vars beläggning består av betong. Vägljud tränger in i kupén, även en del vindljud kring sidospeglarna gör sig hört men majoriteten av det kan härledas till de starka atlantvindarna som trycker på. Jämte startknappen i mittkonsolen sitter vippströmbrytare för val av körläge och bromskraftåtervinning. Det förstnämnda med fyra olika lägen, Green+, Green, Mid eller Sport. Medan det senare ger en snabbare gasrespons och lite skarpare styrning jobbare de tidigare med att sänka förbrukningen. Läget Green genom att inte ge lika direkt effektleverans och Green+ på samma sätt men att även avaktivera eventuell värme eller klimatanläggning.

Bild 1 av 3 Liksom hos vanliga Mini är det mest bekvämt för två åkande.
Foto: Robin Törnros
Bild 2 av 3 Den digitala instrumenteringen är unik för eldrivna Mini Cooper SE. Under provkörningen var snittförbrukningen 1,43 kWh/mil.
Foto: Robin Törnros
Bild 3 av 3 De asymetriska fälgarna är unika för SE-modellen.
Foto: Robin Törnros

Miamiområdet bjuder på många intryck men körintryck är tyvärr inte ett av dem. I princip samtliga vägar är linjalritade vilket borde få ratten att fundera på att skaffa ­a-kassa. De många trafikljusen sätter dock bromskraftåtervinningssystemet i arbete. Med lite planering kan jag stanna Cooper SE helt endast genom att släppa gaspedalen och samtidigt ladda lite extra räckvidd i batteriet. På grund av rådande omständigheter är det svårt att utröna om denna eldrivna Mini Cooper SE bjuder på likvärdig körglädje som konventionella ­Cooper S, något Mini så klart vidhåller. Samtidigt har de lagt provkörningen på sträckor som saknar allt som kan likna kurvor och med hastig­heter i innerstadstempo.

Att man har anpassat en gammal bilmodell inte alls avsedd för elektrifiering till just det betyder kompromisser. Den mest uppenbara är batteristorleken. Tekniken är som sagt hämtad från BMW i3 men Mini Cooper SE har ett batteri på 32,6 i stället för de 42,2 kilowattimmar som hos BMW-syskonet. Batteri­paketet är fördelat på tolv moduler, placerade i T-formation under baksäte och golv – en yta som inte är lika stor som hos BMW i3.

Jämfört med Mini Cooper S, med förbränningsmotor, är eldrivna Cooper SE 90 kilo tyngre och 18 millimeter högre för att rymma batterierna. Även priset skiljer så klart. En grundutrustad Mini ­Cooper S får du för 254.200 kronor medan eldrivna Cooper SE kostar från 359.100 kronor minus miljö­bonus om 60.000 kronor. Men merkostnaden är ändå 44.900 kronor. Mini Cooper SE är verkligen en viktig modell för Mini men konkurrenterna börjar bli många.

Ämnen i artikeln

Elbil
Mini
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt