Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/tva-eldrivna-tyskar-pa-skilda-spelplaner/

Motor

Två eldrivna tyskar gör sig bäst på skilda spelplaner

Bild 1 av 9 Elbilarna Audi e-tron (till vänster) och BMW i3 är båda tyska. Men där slutar det mesta av likheterna.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 9 Audi e-tron i sin rätta miljö – på långresa genom det senvintriga landskapet. Här passeras Dalälven.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 9 BMW i3, här på Lilla Erstagatan i Stockholm, en eldriven bil som trivs i staden. Vilket inte alls betyder att den skäms för sig på motorvägen.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 4 av 9 Snabbladdning i ett hörn av en Circle K-station i Gävles västra utkant lindrade annars hotande räckviddsångest. Med 50 procent förbrukat tog det exakt en timme att få ”full tank”.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 5 av 9 Audis virtuella backspeglar, med visning på en skärm i dörrsidan, gör ingenting gott för säkerheten. Notera kameran utanför bilen – en förbipasserande undrade om vi bestulits på båda backspeglarna.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 6 av 9 i3:s smala däckdimension borgar enligt BMW för ett så lågt rullmotstånd som möjligt. 19 tum är standard (som på bilden), medan 20 tum är tillval. Inte precis den typ av däck vi vanligtvis förknippar med BMW.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 7 av 9 Bakvända dörrar är inte direkt praktiska. i3:s b-stolpe är i praktiken inbyggd i bakdörren – som först måste stängas för att främre dörren ska få något att fästa i.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 8 av 9 BMW 13 ger en känsla av experimentbil, vilket inte ska uppfattas som negativt. Det är svårt att inte charmas av denna lilla BMW, redan från början ett renodlat elprojekt som tidens tand inte tagit på.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 9 av 9 Återhämtning för Audi e-tron på hög höjd i Uppsala, intill Uppsala slott och Gunillaklockan.
Foto: Kalle Holmberg

Den ena är stor, tung och traditionell. Den ­andra liten, lätt och otraditionell.

Det som Audi e-tron och BMW i3 har gemen­samt är att de går enbart på el, alltjämt ett drivmedel utan djupt sittande traditioner vad gäller bilar.

Rätta artikel

Av 353.729 nyregistrerade personbilar i Sverige 2018 var 7.078 enbart eldrivna, en andel på 2 procent. Starkt ökande, visst, men från en låg nivå.

För mars månad i år rapporterar branschorganisationen Bil Sweden att nyregistreringarna av renodlade elbilar ökade med 183 procent, jämfört med samma månad 2018.

Det är viktigt hålla i minnet att enbart el som drivmedel är något som alltjämt berör få, beroende på inte minst bilarnas höga inköpspriser och osäkerhet kring den infrastruktur som ska leverera den förhoppningsvis gröna energin till bilarna.

Vår knappt fyra meter korta i3, en 1,4 ton lätt BMW som förutom bakhjulsdriften inte har så mycket gemensamt med andra modeller från den tyska tillverkaren, är på väg att bli en veteran bland elbilarna.

Modellen lanserades redan 2013, en djärvt formgiven stadsbil med sänkt midjelinje för åkande i baksätet, helt emot rådande trender. Både vad gäller form och innehåll sticker i3 fortfarande ut på ett sätt som inger känslan av att det är en experimentbil vi kör. Ett experiment dessutom anfört av BMW, av alla bilmärken.

Djärv formgivning som skissades upp redan för elva–tolv år sedan. Än i dag är i3 en bil som får folk att haja till när den passerar. Foto: Kalle Holmberg

Om bilen varit en Citroën hade allt på något sätt känts normalt, smått förutsägbart. Att det inte är på det viset gör att BMW förtjänar stor respekt för det man åstadkommit med sitt elbilsprojekt, med start vid ritbordet redan 2007. Låt vara att en del av idéerna inte direkt är praktiska, som exempelvis bakvända bakre dörrar.

Bastanta Audi e-tron är något av i3:s motsats, en 4,90 meter lång suv med en vikt på närmare 2,6 ton. Tillverkaren har haft som ambition att med sin nyligen gjorda lansering erbjuda sina kunder en renodlat eldriven bil som med komfort ska kunna transportera fem personer långa sträckor. Med andra ord: en familjebil.

Det har tyska Audis ingenjörer definitivt gått i land med – den helt nya e-tron är en dröm på motorvägen, med tyst och stadig gång som inger trygghet. Normalt är den bakhjulsdriven, men vid behov griper fyrhjulsdriften in, möjliggjort tack vare en motor på var axel.

Formgivningsmässigt passar modellen väl in bland övriga från Audi, ingen möda har egentligen lagts på att till det yttre ge denna bil någon extra air av framtid. Innehållet är inte heller revolutionerande.

Här är det traditionen som talar. Det är lite trist, inget som lutar åt varken i3-hållet eller det i grunden så omprövande tänk som hårda konkurrenten Tesla representerar.

Sådant som i övrigt är avsett att imponera handlar mycket om högteknologisk tillvals­utrustning à la Audi, som exempelvis de besynnerliga backspeglarna i form av videoskärmar. Inget som har med säkerhet att göra. Vid flera tillfällen fick vi meddelande om att de var ur funktion. Vad som felades förblev dock en gåta, videoskärmarna skötte sig hela tiden. Gott så.

Ursäkta gnället, men gammaldags speglar känns som mer tillförlitliga i det långa loppet.

Stadsbilen i3 skäms inte för sig på motorvägen, två personer åker bekvämt i en bil med goda fartresurser och klart imponerande acceleration.

Det är dock i stadsmiljön som i3 gör sig bäst, med utmärkt runtomsikt och en vändradie av typen ”femöring”.

Vi accepterade att i3 är en bil för närområdet och laddade den uteslutande i egna garaget, helt problemfritt. Vår körning i huvudsakligen stadstrafik i Storstockholm gjorde att bilens dator efter komplett laddning stadigt angav en räckvidd på 26–28 mil. BMW uppger maximal räckvidd till 31 mil.

Med i3:s körläge ”eco pro” valt så stängs ”eltjuvande” funktioner som luftkonditionering av. Ett sätt att mildra räckviddsångest. Foto: Kalle Holmberg

Med Audin gav vi oss ut på långfärd, förhållandevis så: Stockholm mot Uppsala, Östervåla, Hede­sunda, Gävle. Därefter åter mot huvud­staden, söderut på E4 via Tierp och Uppsala. Totalt 38 mil, två snäpp ­under den angivna räckvidden på 41,7 mil.

Det blev tre snabbladdningar via Bee-stationer i Rosersberg, Gävle och Tierp. Två hade definitivt räckt, men inte ens lätt räckviddsångest är något som ens hjärta ska utsättas för.

I mitten av mars, på både snötäckta och isiga vägar i nordvästra Uppland, bekände Audin färg: den klarar allt med bravur, även om just motorvägen är dess rätta element.

Senvinter med både is och snö på länsvägarna i trakterna av Östervåla var ingen match för en tryggt rullande Audi e-tron. Foto: Kalle Holmberg

Ur förarens synvinkel ska dock sägas att konkurrenten Jaguar I-Pace är två strån vassare. Den känsla av trygg bubbla – möjligen falsk, man får aldrig veta – som e-tron erbjuder är inget som behäftar förarbilen I-Pace. Bakom ratten är ”Jaggan” absolut mer levande än Audin.

Smaksak vad du föredrar. Men smakar det så kostar det också – alla elbilar är dyra.

BMW i3 och Audi e-tron utgör verkligen inga undantag i det hänseendet.

En minut kvar tills e-trons batteri är fullt. Tack för det! Foto: Kalle Holmberg