Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-01 22:23

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/tva-eldrivna-tyskar-pa-skilda-spelplaner/

Motor

Två eldrivna tyskar gör sig bäst på skilda spelplaner

Bild 1 av 9 Elbilarna Audi e-tron (till vänster) och BMW i3 är båda tyska. Men där slutar det mesta av likheterna.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 2 av 9 Audi e-tron i sin rätta miljö – på långresa genom det senvintriga landskapet. Här passeras Dalälven.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 3 av 9 BMW i3, här på Lilla Erstagatan i Stockholm, en eldriven bil som trivs i staden. Vilket inte alls betyder att den skäms för sig på motorvägen.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 4 av 9 Snabbladdning i ett hörn av en Circle K-station i Gävles västra utkant lindrade annars hotande räckviddsångest. Med 50 procent förbrukat tog det exakt en timme att få ”full tank”.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 5 av 9 Audis virtuella backspeglar, med visning på en skärm i dörrsidan, gör ingenting gott för säkerheten. Notera kameran utanför bilen – en förbipasserande undrade om vi bestulits på båda backspeglarna.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 6 av 9 i3:s smala däckdimension borgar enligt BMW för ett så lågt rullmotstånd som möjligt. 19 tum är standard (som på bilden), medan 20 tum är tillval. Inte precis den typ av däck vi vanligtvis förknippar med BMW.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 7 av 9 Bakvända dörrar är inte direkt praktiska. i3:s b-stolpe är i praktiken inbyggd i bakdörren – som först måste stängas för att främre dörren ska få något att fästa i.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 8 av 9 BMW 13 ger en känsla av experimentbil, vilket inte ska uppfattas som negativt. Det är svårt att inte charmas av denna lilla BMW, redan från början ett renodlat elprojekt som tidens tand inte tagit på.
Foto: Kalle Holmberg
Bild 9 av 9 Återhämtning för Audi e-tron på hög höjd i Uppsala, intill Uppsala slott och Gunillaklockan.
Foto: Kalle Holmberg

Den ena är stor, tung och traditionell. Den ­andra liten, lätt och otraditionell.

Det som Audi e-tron och BMW i3 har gemen­samt är att de går enbart på el, alltjämt ett drivmedel utan djupt sittande traditioner vad gäller bilar.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in