Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-19 10:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/tyska-flygplan-forebild-for-korrugerad-skapbil-med-charm/

Motor

Tyska flygplan förebild för korrugerad skåpbil med charm

Klassik fransk söt skåpbil
Klassik fransk söt skåpbil Foto: Jacques Wallner

Har man en gång sett en så är de svåra att glömma. Citroën H är en skapelse som förtjusar.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Det andra världskriget var över och Europa behövde skåpbilar. Citroën kollade vad som redan fanns på lagret. Motor och växellåda hämtades från Traction Avantmodellen som var bilmärkets första framhjulsdrivna bil och så vidare.

H blev också framhjulsdriven och med självbärande kaross. Den vågkorrugerade plåten längs sidorna var gjord med tyska Junkersflygplan som förebild. Plåten var billig att pressa och gav styrka.

Citroën H byggdes i tre huvudsakliga versioner; som skåpbil, som pickup och i ett alternativ som gav påbyggare möjlighet att skapa vad nu kunderna ville ha.

Den gick att få två längder, standard på nästan 4,3 meter och i en förlängd version om drygt 5,2 meter.

Citroën var tidigt ute med sin moderna skåpbil. Snart radade konkurrenterna upp sig: Volkswagen typ 2, Ford Taunus Transit, Renault Estafette och så vidare.

Hur bra H-modellen var visar sig i att den inte utsattes för några stora förändringar under sin 34-åriga levnad.

Varför kommer man då på att skriva om en gammal fransk skåpbil?

Jo, för att jag under arbetsdagarna i Marieberg i Stockholm konfronteras med restaurangägaren Pontus Frithiofs mobila enhet som är just en Citroën H från 1954.

Hur länge har ni haft bilen?

– Vi fick den i mars månad i år, efter en längre väntan får man nog säga! Men den som väntar på något gott...

Varför valde ni denna?

– Vi var måna om att hitta en fin foodtruck. Eftersom jag personligen är väldigt bilroad så funkar det inte med vilken truck som helst. Vi ville ha en fin bil först och främst. Den är ett väldigt bra visitkort och en ambassadör för oss!

Restaurangägaren Pontus Frithiof låter inte sina anställda köra Citroën H-skåpbilen mer än nödvändigt.
Restaurangägaren Pontus Frithiof låter inte sina anställda köra Citroën H-skåpbilen mer än nödvändigt.

Pontus Frithiof berättar att bilen hämtats från Frankrike renoverats i England och sedan fick sitt rosa utseende i Sverige.

Vad uttrycker foodtruckens formgivning?

– Det är en väldigt tidstypiskt fransk bildesign. För mig är den oerhört fin på ett romantiskt sätt. Lyktorna och skärmarna är ju två favoritdetaljer som också syns i liknande format på en annan fransk favorit, Citroën 2CV.

Pontus Frithios berättar att foodtrucken vanligen körs mellan det underjordiska garaget på Gjörwellsgatan 30 till sin ställplats vid tidningshusets entré på samma adress. Ska den på längre färder transporteras den på trailer.

Vad sägs om förarkomforten?

– Förarkomforten är långt ifrån bra. Sitsen är förvisso helt okej att sitta i men allt annat är inte anpassat efter en normalstor skandinav. Den dåliga komforten gäller också ljudnivå och klimat som är allt annat än bra. Allra sämst är dock säkerheten. Därför är vi måna om att inte vår personal kör omkring i den.

Vad har den som inte en modern skåpbil/foodtruck kan erbjuda?

– Dåligt utrymme, dålig komfort, dålig funktion – men den är den finaste foodtruck vi har sett!

Vad brukar kunderna säga om bilen?

– Det roligaste är att alla tycker något om den, men finns ett uttryck som slår alla andra ”Men gud vad söt den är!”

Tja, vad ska man säga om det? Hur som helst har man sett en Citroën H så glömmer man den inte. Den har utstrålning!