Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:37

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/unga-mest-oppna-for-privatleasing-att-aga-bilen-allt-mindre-viktigt/

Motor

Unga mest öppna för ­privatleasing – att äga bilen allt mindre viktigt

Det har blivit enklare för privatpersoner att leasa sin bil i stället för att äga den. Foto: Henrik Montgomery/TT

Det har öppnat för andra ­finansieringsformer av ny bil. Privatleasing blir allt mer populärt – men det finns fallgropar att se upp för!

I en undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av Blocket Fordon visar det sig att 59 procent av Sveriges bilister anser att det är viktigt eller mycket viktigt att man själv äger sin bil. I fjol uppmättes andelen till 70 procent i en liknande undersökning.

Personer i åldersspannet 50 till 59 år är de som mest anser att det är viktigt att äga sin bil, minst viktigt är det för den yngsta kategorin, det vill säga personer mellan 18 och 29 år.

– Vi tror att det kommer ske ett generationsskifte i sättet att se på bilar och bilägande, och statistiken stärker detta. Alternativen för att hyra, låna och prenumerera på ­bilar blir allt fler och det är inte längre norm att man måste äga sin bil, även om många än i dag ser det som viktigt, säger Tero Marjamäki som är pressansvarig på Blocket Fordon och beställare av undersökningen.

Privatleasing av bil är något som vunnit mark de senaste åren. För tio år sedan var det extremt få som valde privatleasing, vilket också hade att göra med att privatleasingutbudet inte var i närheten av vad det är i dag. Endast tre procent löste ”bil­ägandet” genom privatleasing 2009.

Under sista halvåret 2018 uppgick andelen privatleasade bilar, sett till det totala antalet privat­registrerade personbilar, till 37 procent, enligt siffror från Riksföreningen M-Sverige (f d Motormännens riksförbund, red anm). Ser man enbart till december 2018 var siffran så hög som 42,1 procent.

I Blocket Fordons undersökning svarade 33 procent av respondenterna att de kan tänka sig privatleasing av bilar. Det är samma nivå som privatleasingandelen på hela bilmarknaden för helåret 2018 landade på, det vill säga 33 procent.

Det är den yngsta kategorin människor, 18–29 år, som är mest öppna för privatleasing – 43 procent.

– En fördel med att leasa är att du sällan behöver ta ett lån utan i stället har en fast månadskostnad. Men om du däremot kör bil väldigt ofta kan det vara mer lönsamt att köpa, säger Tero Marjamäki.

Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket Fordon. Foto: Blocket

Det finns dock några saker att se upp med när man privatleasar sin bil. I leasingavtalen som sträcker sig över tre år ingår en överenskommen körsträcka, i regel 1.500 mil per år. Om man kör mer än det så kostar det extra – vi kan ta Volkswagen som exempel eftersom de ligger i topp på privatleasingmarknaden – med 7,50 kronor per mil som körs utöver de stipulerade 1.500 milen. Det går dock att teckna leasingavtal med längre körsträcka än 1.500 mil per år.

Det gäller också att veta att du vill ha bilen under hela den avtalade perioden. Att bryta kontraktet i förtid är dyrt och du kan göra det först efter ett år hos Volkswagen. Det innebär även att du måste betala 40 procent av de återstående leasingkostnaderna.

När privatleasing började erbjudas­ som tjänst var det många som oroade sig för att tvingas betala för onormalt slitage vid återlämnandet av bilen efter leasingperiodens slut.

DN Motor har dock varit i kontakt med Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, som inte ser ett uppseendeväckande antal ärenden gällande privatleasing. En slutsats som kan dras av det är att bilföretagen hellre vill behålla dig som kund än att få några tusenlappar för en repa i lacken. Men för att vara på den säkra sidan gäller det helt ­enkelt att sköta om och serva den privatleasade bilen som om du ägde den, och framför allt gäller det att du läser avtalet noggrant innan du skriver på.

Undersökningen från Yougov baseras på 1.203 respondenter 18 år gamla ­eller äldre och av båda könen.