Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 17:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/utredning-intelligenta-regskyltar-inget-for-sverige/

Motor

Utredning: Intelligenta regskyltar inget för Sverige

Svenska registreringsskyltar ska inte på uppkopplad väg förmedla information om huruvida fordonet exempelvis har körförbud eller om det används för övningskörning. Det har en statlig utredning kommit fram till, med hänvisning till främst höga kostnader.

Kalle Holmberg
Rätta artikel

Prislappen för ett sådant system med så kallade intelligenta registreringsskyltar skulle hamna på mellan 18 och 77 miljarder kronor, vilket enligt utredarna inte är ekonomiskt försvarligt.

Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare hos Transportstyrelsen, säger till DN att den enorma kostnaden handlar om byte av system för hela den svenska fordonsflottan.

– Mer realistiskt kulle vara att begränsa bytet till delar av flottan och att det genomförs i en successiv process. Samtidigt skulle systemet ändå få en begränsad livslängd, säger Kärrdahl, som understryker att ”kalkylen är väldigt grov”:

– Den bygger på siffror utredningen läst sig till och vad systemets tillverkare tar för dem i dagsläget. Även om 18 miljarder efter förhandlingar skulle bli 9 miljarder så handlar det ändå om en fruktansvärt kostsam investering.

En annan invändning som utredningen pekar på är att informationsflödet skulle leda till betänkligheter vad gäller den personliga integriteten.

Den snabba utvecklingen inom fordonsindustrin, med bilar som blir allt mer avancerade teknologiskt, gör att många av de fördelar ett intelligent skyltsystem skulle kunna ge ändå kan väntas bli tillgängliga genom teknik som byggs in i bilarna redan från fabrik.

– Framtidens internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år, säger Christofer Kärrdahl.

Han ser som sannolikt att sådan teknik inledningsvis introduceras i yrkesfordon och fordon i premiumsegmentet, för att därefter bli allmänt tillgängligt i personbilar.