Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

V90 och Passat möts i snöig duell

Storsäljaren XC 70 har fått en rejält uppdaterad efterträdare i och med Volvos V 90 Cross Country. Men hur står sig den nya Volvon jämfört med huvudkonkurrenten? DN provkör V 90 CC och VW Passat Alltrack på snöiga vintervägar i Härjedalsfjällen.

Med nya V 90 Cross Country hoppas Volvo upprepa framgångarna med XC 70, som under många år dominerade den skogsmulliga delen av den svenska bilmarknaden.

Med sin lite grovhuggna fram­toning var XC 70 en utmärkt modell att ikläda en terränggående image. Den nya V 90 är en betydligt elegantare skapelse som inte lika självklart bär upp yttre attribut som plastklädda skärmar och stötfångare.

Men det som kan vara tveksamt exteriört tas igen med råge i interiören. V 90 CC är redan i standardutfärdande uppdaterad med det mesta som den kräsna bilköparen kan önska sig – stor bildskärm med touchkontroll, bekväma stolar och föredömligt överskådliga digitala instrument. Vårt testexemplar är dessutom utrustat med massagestolar och luftfjädring vilket ger en svårslagen komfort på långfärder.

Jämfört med syskonmodellen är chassit på CC:n höjt med två centi­meter. Större fälgar och högre däckprofil ger fyra centimeter till och det märks i första hand genom ett behagligt insteg. Höjdskillnaden noteras föga bakom ratten och körkänslan är betydligt mer sedan än suv.

Vår provkörning tar oss norrut på vägar med rejält vinterunderlag. Provbilen är försedd med dubbdäck och det är svårt att inte ­imponeras av framkomligheten och stabiliteten även under svårare förhållanden. Det blir knappt en skakning i ratten när vi plöjer ­genom tjocka snösträngar och klättringar uppför isiga branter orsakar inga som helst problem.

Lite förvånande är det därför att Volvo inte lyckats bättre med att säkra funktionerna på varningssystemen. Även om vi har varit med om värre hos andra bilmodeller så är det uppenbart att även begränsade mängder snö och frost leder till att Volvos system varnar för ­faror som inte finns. Backkameran är dessutom helt oduglig om det snöat eller för den delen är immigt. Skärpning anbefalles!

Den främsta konkurrenten till ­Volvo V 90 CC på den svenska marknaden torde vara Volkswagens trotjänare Passat i Alltrack-utförande. Modellen Alltrack TDI har snarlika specifikationer som Volvon men ett något mer attraktivt pris som kan bli ett argument både för privat­kunder och tjänstebilsköpare.

Vår provtur med Passaten går på samma vägar som Volvon och det blir snart uppenbart att även det här är en bil som är byggd för att klara vinterväglag. Trots hala ­vägar känna färden aldrig osäker och vi vill ge ett extra plus till klimat­anläggningen som klarar av att hålla rutorna rena även i svår kyla. Även hos VW:n är dock varnings­systemets funktion tveksam när snön har fallit; till och med känsligare än på Volvon. Backkameran är, genom sitt skydd, däremot överlägsen och fungerar finfint även när bilen är iklädd vinterskrud.

Passaten är genomgående stabil och bekväm med föredömligt avskalad instrumentering med tydliga funktioner. Utrymmet för såväl förare som passagerare är väl till­taget och bagagevolymen slår Volvon med hästlängder – 639 liter mot 560 liter. Det är inte en oviktig detalj för familjer med utrymmeskrävande semesterambitioner.

Vi stör oss emellertid lite grand på att bilen i normalt körläge är seg och inte svarar direkt på gaspådrag. Det är möjligen en vanesak men inte desto mindre påfrestande.

Jämförelsevis är både Volvon och Passaten två gedigna och kompetent konstruerade bilar. Det handlar i slutändan om en smaksak ­eller en prisfråga vilken man väljer. ­Volvon är dyrare men man får å andra sidan mer lyxkänsla och något bättre komfort för extrapengarna. VW:n är genomgående oklanderlig och behaglig med stabil ingenjörskonst i grunden men det går inte att komma ifrån att den blir aningen profillös jämfört med den svenskbyggda konkurrenten.

Fakta.VW Passat Alltrack TDI

Miljö

Koldioxidutsläpp: 137 gram/ km.

Dieselförbrukning: 5,2 liter/100 km (provturen: 6,5 liter/ 100 km).

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi

Pris: 341 00 kr. (Provbilen 473 900 kr.)

Årlig fordonsskatt: 2 406 kr.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 4 727 kr.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 15 080 kr.

Garanti: Nybil 2 år, lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 8,0 sekunder.

Toppfart: 220 km/tim.

Teknik

Motor: 4 cylindrar, 2 liter, 190 hk vid 3 600–4 000 varv/min, 400 Nm vid 1 950–3 000 varv/min.

Drivning: Fyrhjulsdrift.

Växellåda: 6-stegs aut.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 478/183/153 centimeter.

Bagagevolym: 639–1 769 liter.

Tjänstevikt: 1 785 kilo.

Maximal dragvikt: 2 200 kilo (med endast B-körkort 1 200 kilo).

Betyg del för del

Ekonomi 4

Miljöegenskaper 4

Utseende/image 3

Säkerhet 5

Komfort 4

Utrymme/last 5

Köregenskaper 4

Totalbetyg = 29 av 35

Plus

Gedigen ­konstruktion.

Minus

Seg. Profillös.

 

Fakta.Volvo V 90 Cross Country D4

Miljö

Koldioxidutsläpp: 138 gram/km.

Dieselförbrukning: 5,2 liter/100 km (provturen: 6,7 liter/100 km).

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi

Pris: 381 500 kr. (Provbilen 676 640 kr.)

Årlig fordonsskatt: 2 510 kronor.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 11 713 kr.

Driftskostnad 2 000 mil/år: 15 080 kronor.

Garanti: Nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år.

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 8,8 sekunder.

Toppfart: 210 km/tim.

Teknik

Motor: 4 cylindrar, 2 liter, 190 hk vid 4 250 varv/min, 400 Nm vid 1 750–2 500 varv/min.

Drivning: Fyrhjulsdrift

Växellåda: 8-stegs aut.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 494/188/154 cm.

Bagagevolym: 560–1 526 liter.

Tjänstevikt: 1 943 kilo

Maximal dragvikt: 2 400 kilo (med endast B-körkort 1 080 kilo).

Betyg del för del

Ekonomi 4

Miljöegenskaper 4

Utseende/image 4

Säkerhet 5

Komfort 5

Utrymme/last 4

Köregenskaper 4

Totalbetyg = 30 av 35

Plus

Stabila köregenskaper med lyx- känsla.

Minus

Icke fungerande ­varningssystem i vinter­klimat.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.