Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-23 05:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/vastervikssonen-med-europas-kanske-tuffaste-jobb/

Motor

Västervikssonen med ett av Europas tuffaste jobb

Bild 1 av 2 Ola Källenius, ny vd på Daimler, utesluter inte att Daimler klarar EU:s koldioxidkrav 2021.
Foto: Ali Lorestani
Bild 2 av 2 Ola Källenius, ny vd på Daimler utesluter inte att Daimler inte klarar EU:s koldixidkrav 2021.
Foto: Ali Loretani

Frankfurt. Ola Källenius är Västervikssonen som precis fått Europas kanske tuffaste jobb: vd i den just nu förlustbringande fordonsjätten Daimler. Utmaningarna är stora och största ägaren Geely är också storägare i Volvo Cars och AB Volvo. 

DN träffar en målinriktad vd på Frankfurtsalongen som ännu tillbringar somrarna i Sverige.

Ola Källenius sitter med uppknäppt skjorta i ett litet mötesrum innanför Daimlers monter på Frankfurtsalongen. 

Det sorlar utanför. Långvägaren som började på Daimler direkt efter studierna för 26 år sedan tog över som vd i maj. 

– Vi ökar nu försäljningen sedan två månader igen och kommer att göra det resten av året, säger han lugnt.

Bilförsäljningens kurvor hade annars första halvåret pekat nedåt, för första gången på länge. 

Men problemen stannade inte där. Efter att Daimler 2018 slagit försäljningsrekord och omsatt rekordhöga 167 miljarder euro kom en kalldusch i somras. 

Men drömstarten som vd uteblev – helt. Säljminskningen var bara ett problem. Mitt i den svenska industrisemestern tvingades han vid sitt första framträdande redovisa mångmiljardförlust för det andra kvartalet, den första kvartalsförlusten på 10 år - som dessutom kom från en gammal surdeg: kostnader för att deras dieselblar släppt ut för mycket skadlig kväveoxid. 

Ola Källenius basar för nära 300.000 anställda, bilmärkena Mercedes och Smart och Daimlers lastbilsverksamhet är världens största. 

Nu lurar lågkonjunktur bakom hörnet, nedgång i Kina och handelskrig mellan Kina och USA. 

I det läget står Västervikssonen inför bilbranschens största omvälvning sedan vi slutade åka med hästforor. Daimler investerar enormt i elbilar: År 2025 ska 25 procent av Mercedes bilar vara eldrivna. 

Problemet är att i princip ingen i branschen tjänar pengar på elbilar. 

– Vi måste få ner vår kostnadsstruktur för elbilar, säger han i rummet där vi, ett tiotal journalister från hela världen, sitter. 

Han säger att den nu höga elbilskostnaden kommer att gå ner och möta diesel- eller bensinbilar. Men det kommer att ta några år.

– Elektrifieringen är den kanske den kanske största förändringen i hela bilsektorn, säger han. 

Eldrift är viktig inte minst för att möta EU:s krav på 95 gram koldioxid per kilometer i genomsnitt i nybilsflottan 2021. Annars hotar höga böter. 

Plötsligt blir han mer försiktig.

– Vår ambition är att möta kraven. Om vi inte gör det kommer vi att optimera vårt finansiella resultat utifrån det. 2020 och 2021 kommer att vara tuffa år men jag är försiktigt optimistisk. 

Han kommenterar det svårtydda handelskriget mellan USA och Kina. 

– Om det blir högre tullar kommer det att påverka oss. Vi analyserar det dag för dag. 

Daimlers största marknad är Kina. Men sedan mitten av förra året minskar denna världens största bilmarknad efter åratal av stor tillväxt.   

– Vi ska fortsätta växa i Kina år. Nästa år får vi se. Men om vi tittar fem eller tio år framåt är Kina den marknad med störst tillväxtpotential.

Efter ett närmast kuppartat köp i början av förra året heter Daimlers störste ägare med nära 10 procent Geely, samma kinesiska bolag som köpt lika stor andel i lastbilstillverkaren AB Volvo men framför allt är helägare till Volvo Cars sedan 2010.

– Jag har träffat ägaren Li Shufu ett flertal gånger. Jag ser honom en entreprenör och visionär. Vi delar mycket av hur framtiden ska se ut inom mobilitet. 

Det viskades om gemensamma projekt mellan Volvo Cars och Daimler, men ännu har inget synts. Däremot finns flera projekt med kinesiska Geely.  

– Vi har beslutat oss för att utveckla nästa generation Smartbilar med Geely i Kina, säger han och pekar på kostnadsskäl att få lönsamhet i småbilar. 

Smartbilarna är de små stadsbilarna som Daimler haft svårt att få lönsamhet i. 

Han är förtegen om sitt privatliv, men vi vet att han tillbringar somrarna i Sverige, är gift och har tre barn. 

– Det har varit lättare i bilindustrin, men det ha aldrig varit intressantare.  

Läs mer: Geely lanserar lyxig elbilskonkurrent till Volvo 

Läs mer: Kinesiska Geely vinstvarnar