Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

”Vi motorcyklister måste våga diskutera hastighet”

Per Johansson, avgången vd för McRF trivs bra på sin stora Honda Goldwing som har god plats för två.
Per Johansson, avgången vd för McRF trivs bra på sin stora Honda Goldwing som har god plats för två. Other: Andreas Libell

Motorcyklar har varit Per Johanssons arbetsliv i 20 år. Först som generalsekreterare för Sveriges Motorcyklister (SMC) och sedan som vd för branschföreningen MCRF.

Men i veckan tog det, med ålderns rätt, slut. Sista året hos MCRF (Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund) var till och med på övertid.

– Jag är sextioåtta år.

Vad har förändrats?

– Folk pratar inte så mycket kubik och hästkrafter längre. Det handlar mer om livsstil.

Vad har varit största framgången?

Svaret kommer utan tvekan:

– Att rädda mopeden som femtonårsfordon.

Det fanns planer på att höja moppeåldern till 16 år.

Per Johansson anser att det ytterst handlade om att försvara de ungas mobilitet.

Och vidare?

– Vi har varit med och utvecklat AM-körkortet (moped). Det har gett effekt för säkerheten.

Han berättar att branschen under hans tid också slutade sälja trimdelar till mopeder.

Viktigt för motorcyklister var branschbeslutet att om det fanns en mc-modell som kunde fås med alternativt utan låsningsfria bromsar (ABS); så skulle bara den med ABS tas in i Sverige.

Nu för tiden klarar de bästa ABS-systemen till och med att bromsa säkert i kurvor!

Per Johansson beskriver arbetet med ett 30-tal mc-företag som ”raka puckar”.

– Man lär sig med åren vad styrelsen vill.

Svårast?

– Att få alla att dra åt samma håll.

Han tar exemplet ”Start to ride”; några helger i Göteborg och Stockholm då de som saknar mc-körkort men vill prova på att köra får göra det på bana med proffsinstruktörer.

Om det är någon fråga som känts mest angelägen för Per Johansson så är trafiksäkerheten.

– Vi måste få ned olyckstalen för motorcyklister.

Hur?

– Det behövs en dialog mellan motorcyklister. Vi måste bidra till nollvisionen (ingen ska dö eller bli allvarligt skadad i trafiken).

– Vi måste våga fråga varandra: hur fort kör vi?

Han tror att det vore en tänkvärd idé med en repetitionsutbildning i risk för motorcyklister. Den skulle ha inslag av moment som höjer riskmedvetandet som Risktvåan har.

Vi konstaterar att kvinnor är säkrare mc-förare. Cirka tio procent av motorcyklisterna är kvinnor.

Vi funderar på tekniska framsteg. Autobroms finns i bilar; kanske också på motorcyklar i framtiden? Adaptiv farthållare, som håller avståndet till framförvarande fordon finns i bilar – men inte hos mc. En annan aspekt är att bilar i framtiden kommer kommunicera med varandra och omgivningen. Då måste motorcyklar inkluderas i kommunikationen, anser Per Johansson.

– Vi måste bejaka tekniken, säger han.

Hur ser framtidsutsikterna ut för svensk motorcyklism?

– Jag tror vi har en ljus framtid. 

Han tror att när självkörande bilar slår igenom under 2020-talet kommer motorcykeln bli det sista ”fria” fordonet.

Förutom MCRF har han också företrätt ALF  (ATV-leverantörernas förening (fyrhjulingar) och Snöfo (Sveriges Snöfordonleverantörer).

Han lovordar vältvarningssystem för fyrhjulingar och tysta snöskotrar. Trimpipor, anser han är ett elände.

– Både fyrhjulingar och snöskotrar är otroligt viktiga för glesbygden, säger han.

Så vad händer nu när arbetslivet slutar?

Han berättar att han och hustrun Bitte ska börja med att fara till stugan i Klövsjö – utan att bestämma returdatum. Han ska också bygga ut garaget hemma i Uppland. 

Och så, äntligen, när klimatet tillåter:

– Jag ska köra mer motorcykel. Strax före midsommar ska jag och Bitte åka till Holland och Österrike. Vi ska hälsa på mina branschkompisar.

Han berättar att de genom åren åkt på många mc-resor i Europa.

Har du någon favoritplats?

– Dubrovnik.

Motorcyklister i olyckor

Enligt den preliminära statistiken från Transportstyrelsen omkom 38 motorcyklister under 2017 medan 210 skadades allvarligt.

De senaste tio åren har det i genomsnitt avlidit 40 motorcyklister om året medan 272 blivit allvarligt skadade. 

Sommaren 2017 fanns, enligt SMC, drygt 320.000 motorcyklar i trafik.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.