Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/viktigt-att-halla-koll-pa-elbilarnas-forbrukning/

Motor

Viktigt att hålla koll på elbilarnas förbrukning

Seat Mii Electric under huven.
Seat Mii Electric under huven. Foto: Patrik Lindgren

Räckvidd och laddtid är viktiga saker.

Men hur långt man kommer handlar inte bara om batteristorlek. Det handlar i hög grad om bilens förbrukning. Därför är det viktigt att ha koll på eltörsten.

Biltidningen Teknikens Värld har mätt förbrukningen i jämn fart på landsväg och på motorväg. Seat Mii kördes i 45 kilometer i 60, 90 respektive 110 km/tim. Sedan fylldes batteriet på till samma laddnivå som vid teststarten.

Resultatet ser du här i tabellen. Förbrukningsskillnaderna mellan de olika hastigheterna är betydligt större än när man kör med en bensinbil. Orsaken är elmotorns effektivitet. Eftersom elmotorn har väldigt lite ”energispill” ökar förbrukningen också markant när gaspedalen trycks ner.

Av samma orsak är också förbrukningen känslig för temperatur. Det var fyra grader när testet genomfördes och då går det åt mycket energi för att hålla kupévärmen på 20 grader.

I vinterkyla kan normalt en tredjedel av sommarräckvidden räknas bort, så mycket energi går det åt för uppvärmningen. Men värmeförbrukningen varierar mellan olika märken och modeller – några är effektiva, andra mindre effektiva.

Det är 23 grader i testmiljön när tillverkarna gör förbrukningstester enligt WLTP-normen. En idealisk temperatur för en elbil, kupén behöver varken värmas eller kylas.

Ett tips är att utnyttja bilens möjlighet till förvärmning av kupén under tiden den står uppkopplad till elnätet. Ett annat tips är att ladda bilbatteriet medan det är varmt, direkt efter hemkomsten. Det går långsammare när batteriet är kallt, och en större del av laddströmmen går åt till att värma batteriet.

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt