Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Vill du köra supergrönt – välj en gasbil

Gasbilar. Ovan: VW Golf och Volvo V90. Nedan: Seat Mii och Opel Combo.
Gasbilar. Ovan: VW Golf och Volvo V90. Nedan: Seat Mii och Opel Combo. Other: Respektive biltillverkare

Vill du köra med låg klimatpåverkan? Välj en gasbil och tanka den med biogas. Utbudet av gasbilar har aldrig varit större. 

– Kul att det finns så många modeller att välja bland. Biogas är ett biodrivmedel som gör nytta i så många led, säger Maria Malmkvist, vd på branschföreningen Energigas Sverige

Gasdrift är ett miljösmart alternativ som hamnat i skuggan av hajpen kring eldrift. Elbilar är fortfarande dyra, har begränsad räckvidd och tar lång tid att ladda. Laddhybrider är bra för korta resor då de går på el, men är dyra att köpa. De är också, med några få undantagna, relativt bränsletörstiga när elen tar slut.

Utbudet av gasbilar är i dag större än vad det någonsin varit. Och priserna börjar redan på 152 900 kronor, vilket gör att även privatkunder - och inte bara företag - kan satsa på gasdrift.

Från och med 1 juli får gasbilar en bonus på 10 000 kronor i det nya systemet för fordonsskatt, Bonus malus.

Fordonsgas består i huvudsak av metan och finns som förnybar biogas och som fossil naturgas. Blandningen vid pumpen på macken blir allt grönare. År 2017 var den genomsnittliga andelen biogas 85 procent, mot 72 procent året före, enligt Trafikverket. Det finns även pumpar med 100 procent biogas för den som önskar det.

Trots att naturgasen har fossilt ursprung ger den lägre miljö- och klimatpåverkan än bensin. Utsläppen av koldioxid blir cirka 25 procent lägre. Även utsläppen av miljöskadliga och hälsovådliga kväveoxider och partiklar är lägre.

Den stora klimatvinsten uppstår med biogas. Med vissa råvaror som stallgödsel kan det bli dubbel effekt - dels från bilen (omkring 90 procents reduktion jämfört med bensin) dels från uteblivna utsläpp av metan från gödselhögarna. Gödsel svarar dock för en relativt liten del av den totala råvarubasen.

Det gör också fordonsgasen om man ser till hela bränslemarknaden. År 2016 svarade den för 1,8 procent av totalen, eller närmare 1,6 TWh.

Maria Malmkvist, vd för Energigas Sverige, ser en stor potential i ökad biogasproduktion i Sverige.

– Vi skulle ganska lätt kunna öka produktionen till omkring 7 TWh per år med råvaror som matavfall, slaktrester, avloppsslam och liknande. 

Biogas är ett biodrivmedel som gör nytta i så många led, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas.
Biogas är ett biodrivmedel som gör nytta i så många led, säger Maria Malmkvist, vd för Energigas. Foto: Pressbild

– Lägger vi till cellulosabaserade restprodukter, ja då kan vi redan år 2030 under gynnsamma omständigheter kommer upp i 22 TWh per år, säger hon.

22 TWh ska jämföras med den totala mängden drivmedel i Sverige som under 2016 uppgick till 92,4 TWh.

– Potentialen är som synes stor. Med rätt styrmedel och långsiktighet kan biogasen spela en mycket viktig roll i omställningen av fordonsflottan, säger Maria Malmkvist.

– Visst är det bra med elbilar, men vi behöver också andra alternativ. Biogasen är det mest svenska biodrivmedlet vi har, gjort av bland annat matrester och annat avfall. Det innebär att det gör nytta i så många led. Vi får bland annat biogödsel som bönderna använder för att odla ekologisk mat, säger hon.

Biogas är skattebefriad fram till och med år 2020. Hur det blir därefter är oklart. Regeringen har sagt att den ska tillsätta en biogasutredning.

– Vi behöver fortsatt någon form av stimulans för att kunna konkurrera mot låga oljepriser. Hur det blir efter 2020 återstår att se. Det får bli en av de saker utredningen tittar på, säger hon.

På Börjesson är professor i miljö- och energisystem vid LTH, Lunds Tekniska Högskola. Han gläds över ett ökat intresse för biogasen.

– Den har onekligen hamnat i skymundan, trots att den är miljö- och hållbarhetsmässigt ett av de bästa alternativen vi har, säger han.

(Biogas) har onekligen hamnat i skymundan, trots att den är miljö- och hållbarhetsmässigt ett av de bästa alternativen vi har

Bedömningen från Energigas Sverige att man som ett första steg kan komma upp i omkring 7 TWh per år anser han fullt rimlig.

– Jag har kontinuerligt studerat biogasen i olika projekt och min bedömning är att en rimlig teknisk-ekonomisk biogaspotential från svenska råvaror ligger kring 7 TWh.

– Det är 3-4 gånger högre än dagens totala biogasproduktion på cirka 2 TWh. Men det förutsätter ett något högre pris på biogasen än i dag. Biogasen prissätts normalt i relation till bensin så när oljepriset sjunker så sjunker också lönsamheten för biogasproduktion, säger Pål Börjesson.

– Denna potential gäller enbart biogasproduktion via rötning av blöta avfall. Den ökar om man lägger till termokemisk förgasning av exempelvis skogsråvara till metan, vilket sker i pilotskala av Göteborg Energi i Göteborg av, säger han.

Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor vid Trafikverket håller med om potentialen.

– Det finns alltså möjlighet vad gäller fordon, infrastruktur och produktion av biogas. Frågan är dock vad som får det att lyfta. Det finns en relativt stabil marknad för gasfordon, men den har väldigt sällan under alla år kommit över ett par procent av nybilsförsäljningen, säger han.

– Under förra året gick försäljningen till och med ner och låg på cirka en procent. Vad gäller bussar är situationen en annan. Där var 22 procent av försäljningen förra året gasdrivna bussar, säger Håkan Johansson.

– Vi kan se ett ökat intresse för flytande fordonsgas. Genom att kyla ned den till minus 163 grader övergår den till vätskefas och volymen minskar cirka 600 gånger. Detta passar därför till tunga långväga transporter som kräver mycket energi. Både Volvo Lastvagnar och Scania har lanserat fordon för sådan flytande gas, säger Maria Malmkvist.

Ett akut problem för biogasbranschen är konkurrens av biogas från Danmark. Där har den produktionsstöd och i kombination med skattefrihet i Sverige blir den dubbelt gynnad, vilket slår hårt mot svenska producenter.

– Regeringen har blivit uppvaktad många gånger från olika aktörer om denna snedvridna konkurrens, men har inte gjort något åt detta ännu, säger Pål Börjesson.

– Utåt sett finns en stor politisk samsyn kring biogasens många fördelar som drivmedel, säger Pål Börjesson.

FAKTA Fordonsgas

Fordonsgas består i huvudsak av metan och är ett samlingsman för fossil naturgas och förnybar biogas. Naturgasen importeras från olika länder medan biogasen produceras lokalt av bland annat avlopsslam och avfall genom rötning.

En del mackar har 100 procent biogas medan andra har blandningar med natur- och biogas. Andelen bioags har stadigt ökat och var år 2017 85 procent.

I dag finns det närmare 170 publika tankställen som försörjer cirka 55 000 fordon.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.