Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:50 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/vinterdack-som-ar-bast-i-test-har-ar-vinnarna-i-ar/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Vinterdäck som är bäst i test – här är vinnarna i år

Hösten är här och vintern närmar sig. Snart kommer svartis och blixthalka. Det innebär att det är dags att tänka på vinterdäcken.

Och om du behöver byta och köpa nya däck är det läge att kolla här. Vi har samlat vinterdäcken som är bäst i test – både bland de dubbade och de dubbfria.

Testerna är gjorda av Teknikens Värld och Vi Bilägare.

Att testa vinterdäck och sommardäck är ingen lätt uppgift och de som ger sig på utmaningen behöver göra det otroligt noggrant för att resultatet ska bli pålitligt. Teknikens Värld och Vi Bilägare levererar varje år ett gediget grundarbete med mängder av däck, fakta, betyg och utlåtanden.

SMHI: Dags fundera på att sätta på vinterdäcken

Båda tidningarna har testat dubbdäck samt dubbfria friktionsdäck i dimensionen 205/55 R16. Vi Bilägare har använt en Volvo V40 med ABS och antisladd inkopplat. 

Här har vi samlat vinnarna i däcktesten. Vill ni läsa hela grundtesterna så gör ni det i Teknikens Värld (nr 22) eller Vi Bilägare (dubbdäck nr 13, friktionsdäck nr 14) eller på tidningarnas respektive hemsidor.

DUBBDÄCK

Continental IceContact2

Kommentar: Vinner både hos Teknikens Värld och Vi Bilägare. Testsegern kommenteras bland annat med att det här dubbdäcket är bäst på vintervägar. Uppträder tryggt i kurvor och har bäst sidogrepp. Även bra på asfalt. Minus är högst förbrukning samt däckets prestanda vid vattenplaning.

Michelin X-Ice North 4

Kommentar: Delad vinnare i Teknikens Världs vinterdäckstest. Slår någon slags rekord i antal dubbar (250) och är bästa av alla i is-testet. Lika bra på snö. Ett rejält lyft från föregångaren. Har problem i vattenplaningsmomentet.

Nokian Hakkapeliitta 9

Kommentar: Totalpoängen 83 hos Vi Bilägare är mycket tack vare riktigt bra på is- och snövägar. Ger rapp körglädje men kan bli aningen överstyrt. Anledningen till att det här dubbdäcket inte vann är leveransen på asfalt. Dock hög prestationsnivå och rullar lätt, enligt Teknikens Värld.

Goodyear Ultragrip IceArtic

Kommentar: Når en tredjeplats i Vi Bilägares dubbdäckstest med 71 i totalpoäng – och även i Teknikens Världs test kniper Goodyears däck bronsmedaljen. Är som allra bästa på våt asfalt och har där kortast bromssträcka av alla i testet. Även bra på torrt underlag. Mittenresultat på snö och is.

Gislaved NordFrost200

Kommentar: Släkt med Continental och det märks – tryggt dubbdäck, enligt Vi Bilägare. Lättkört däck, bra på snö. Inte lika bra som Continental på asfalt dock.

FRIKTIONSDÄCK – DUBBFRIA

Continental VikingContact7

Kommentar: Klart bäst i test både hos Teknikens Värld och Vi Bilägare i deras kategori för dubbfria friktionsdäck. Vinner tack vare bra grepp på både asfalt och vintervägar. Tyst däck som dessutom visar lägst uppmätt bränsleförbrukning. Inte riktigt lika bra bromsegenskaper på is som Pirellis dubbfria, men i resten av Teknikens Världs kategorier dominerar däcket.

Nokian Hakkapeliitta R3

Kommentar: Mycket bra köregenskaper på snö och is, skriver både Teknikens Värld och Vi Bilägare. Fin prestanda på våt asfalt i Vi Bilägares test.

Goodyear UltraGrip Ice 2

Kommentar: Bästa nordiska friktionsdäcket på våt asfalt i båda testerna. Även bra på torr asfalt och låg förbrukning.

Pirelli IceZero FR

Kommentar: Bättre än tidigare år och nära att hota vinnarna i istesterna. Bra överlag på vinterväglag, även jämfört med de dubbade däcken. Mer att ge gällande vattenplaning och rullning.

Continental WinterContact TS860

Kommentar: Bäst i test av de centraleuropeiska dubbfria däcken blev Continentals alternativ. Klarar sig bäst av alla på vått, slask och torrt. Grymt bra vid vattenplaning. Men, den här däcktypen passar inte konventionell vinterväg. Kör du på stora motorvägar där det bara är slask – då kan detta däck passa.

Regler om vinterdäck för personbilar

Vinterdäck måste användas 1 december-31 mars om det råder vinterväglag. Och detta råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Om personbilar och lätta lastbilar har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag.

Mönsterdjupet för vinterdäck ska vara minst 3 millimeter.

Källa: Transportstyrelsen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.