Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 12:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volkswagen-fasar-ut-bensin-och-dieselbilar-redan-nu/

Motor

Volkswagen fasar ut bensin- och dieselbilar – redan nu

Volkswagens chefsstrateg Michael Jost blickar framåt mot 2050. Foto: Jonas Fröberg

Volkswagen lanserar sista bilen med förbränningsmotor 2033 för att kunna vara helt koldioxidneutralt 2050.  

– Vi står för 1 procent av världens koldioxidutsläpp och har ett ansvar, säger chefsstrategen Michael Jost. 

Michael Jost tittar över bordet på oss fåtal utvalda journalister.  

Han är chefstrateg i koncernen med över 600.000 anställda. Alla koldioxidkurvor för biltrafiken pekar i dag åt fel håll. För andra året i rad ökar medelutsläppet från nya bilar i Europa. Men nu lättar Volkswagen på sin detaljerade plan för att få ner utsläppen - till noll.

I en tid när bilbranschens framtid aldrig varit mer osäker.  

– Våra ingenjörer jobbar med den sista bilplattformen för förbränningsmotorer just nu, säger Michael Jost.

Vi är i ett litet rum på Frankfurts bilsalong i september och Jost är förvånansvärt öppenhjärtig.  

EU-kommissionen har beslutat om ett klimatneutralt Europa 2050 i enlighet med Parisavtalet med mål att ha max 1,5 grads temperaturhöjning.  

Han säger att Volkswagenkoncernen med sin samlade bilflotta med nya och begagnade bilar står för 1 procent av världens koldioxodutsläpp och har ett ansvar. 

– Vi har åtagit oss att få ner den siffran till 0 år 2050. 

Samtidigt, som i en parallellvärld, inleds en sårig rättegång mot Volkswagen i Tyskland. Den kan ses som ännu ett beskt efterspel efter den stora dieselgateskandalen 2015 som hittills kostat bolaget 300 miljarder kronor. Volkswagen stäms nu av 446.000 besvikna dieselbilsägare i Tysklands största grupptalan. 

Men Michael Josts jobb är att blicka framåt. Han fortsätter:

– Vi ska sluta sälja bilar med förbränningsmotorer 2040 om vi ska nå målet tio år senare. För oss är framtiden elektrisk. 

– Det innebär att vi ska lansera de sista bensin- och dieselbilsmodellerna 2033 och vi lanserar den sista bilplattformen som baseras på bensin- och dieselbilar år 2026.

Han säger också att Volkswagen runt 2030 även ska börja tillverka vätgasbilar runt 2030, alltså elbilar där batteriet är utbytt mot en vätgastank och en bränslecell och som även kallas bränslecellsbilar. 

– Det tar längre tid för vätgasbilar att nå marknaden eftersom vi måste vänta på grön energi då vätgasproduktionen är resurskrävande. 

Nu är fokus på elbilar. Volkswagen lanserar just nu den första elbilen på sin nya elbilsplattform – som kallas MEB.

– Vi vill erbjuda plattformen till andra – och Ford har redan tecknat kontrakt.  

Samtidigt blir bilar allt mer rullande uppkopplade datorer på hjul. 

Michael Jost tar fram sin telefon, snurrar den i handen i luften och låter sin blick gå runt bordet. 

– Ni har alla en smart telefon. Dess affärsmodell drivs inte av telefonerande utan av ett stort ekosystem med appar och ytterligare funktioner som man köper som tjänster.

Han säger att det finns många likheter med den omställning bilbranschen står inför och nämner helt nya tjänster som bildelningstjänsten Weshare. 

Denna omställning mot alltmer mjukvarubolag är stor. 

– Vi har i dag mellan 20 och 40 programmerare som ”knackar kod”. Vi kommer snart att ha mellan 2.000 och 3.000 som gör det. Vi byter helt skepnad från att göra bilar till att både göra det och vara ett mjukvarubolag. 

Michael Jost erkänner att Tesla länge lett kapplöpningen.  

– Tesla är i täten här, säger han och fortsätter:

– Volkswagen kommer att kunna göra uppdateringar via nätet för att exempelvis öka effekt.  Vi kommer inte att kunna göra det i första skedet, men fram mot 2022 kan vi göra det. Då pratar vi allt från ökad effekt till uppgradering av stereon. 

Så säger han utan att få frågan: 

– Då blir det som i Tesla. Jag gillar Elon – han hjälper oss mycket.

Läs mer: Så hindrar bilindustrin framtidens miljövänliga resande