Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 18:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volkswagen-har-70-ar-pa-nacken-som-bilmarke-i-sverige/

Motor

Volkswagen har 70 år på nacken som bilmärke i Sverige

Bild 1 av 4 Skånefamiljen Lindskog på picknick med sin 1950-bubbla. Året är möjligen 1957 och platsen någonstans i närheten av hälsingska Söderhamn.
Foto: Bertil Lindskog
Bild 2 av 4 Svenska VW:s modellprogram anno 1976, första gången Folkvagnen inte fick vara med.
Foto: Peter Haventon
Bild 3 av 4 Plats för väskor framtill i Folkan, intill bränsletanken. Inte så många och inte så stora, men ändå.
Foto: Peter Haventon
Bild 4 av 4 Finurlig presentation av Typ I:s lacker och klädslar i en liten trycksak.
Foto: Peter Haventon

På en färja från Helsingör till Helsingborg den 14 juli 1948 anlände fyra exemplar av en tysktillverkad, bullig liten bil. Solsken ska denna sommardag ha förgyllt ”landstigningen” på svenska marknaden för den första produkten från det företag vi i dag känner som jättekoncernen Volkswagen.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in