Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Volkswagen krossade Volvo i augustiracet

Laddhybriden VW Passat GTE är klar etta bland bonusbilarna. Arkivbild.
Laddhybriden VW Passat GTE är klar etta bland bonusbilarna. Arkivbild. Foto: Lasse Swärd

Volkswagen tog en solklar ledning i registreringarna av nya bilar i augusti. Tre modeller hamnade på prispallen – Golf etta, Passat tvåa och Tiguan trea.

Det totala antalet nyregistreringar fortsatte att falla, som en följd av de nya skattereglerna som började gälla den 1 juli.

Nedgången blev 17,5 procent, jämfört med augusti i fjol, till 24.670 bilar. Det innebar dock en viss dämpning jämfört med juli månads ras på 49 procent.

Utvecklingen har varit väntad i branschen. Bakgrunden är Bonus malus som infördes den 1 juli. Det är ett nytt fordonsskattesystem som utformats så att laddbara bilar gynnas på bekostnad av bensin- och dieselbilar, som under de tre första åren för höjd eller kraftigt höjd skatt.

Det gjorde att onormalt många bilar som skulle få höjd skatt registrerades in i juni medan laddbara bilar styrdes över till efter den 1 juli för att få högre bonus. 

– Som väntat blev det en kraftig nedgång i juli och nu även i augusti. Bonus malussystemet har resulterat i en extremt ryckig bilmarknad, säger Jessica Alenius, vice vd på branschföreningen Bil Sweden.

Andelen dieslar föll till 30 procent, mot 47 procent i augusti i fjol. Laddbara bilar gick som väntat i motsatt riktning – plus 32 procent. Det gav en andel på tio procent av de totala nyregistreringarna, jämfört med sex procent i augusti i fjol. Uppgången och andelen hade sannolikt varit ännu högre om tillverkarna kunnat leverera i tid. Volvo och Volkswagen exempelvis har nu leveranstider av laddbara bilar som sträcker sig en bra bit in i nästa år.

Ser man på enskilda modeller i augusti tog Volkswagen en solklar ledning med modellerna Golf, Passat och Tiguan. VW:s volymer steg med 33 procent medan ärkerivalen Volvo cars föll med 38 procent. 

För första gången hittills är märket Volkswagen marknadsledare två månader i rad.

− En riktig rekordmånad, varumärket Volkswagen står utan tvekan starkt på den svenska marknaden! Vi och våra återförsäljare gläds åt att vårt breda modellutbud och våra attraktiva erbjudanden går hem hos de svenska bilköparna, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volvo ligger dock fortfarande i klar ledning med 90-serien om man ser till perioden januari-augusti.

I klassen laddbara bilar visade Volkswagen fortsatt styrka med  laddhybriden Passat GTE. Den ökade med tio procent till 676 bilar och ligger dubbelt så högt som tvåan Kia Niro, som dock gjort en mycket snabb klättring. På tredje plats ligger syskonet Kia Optima (båda är laddhybrider).

Första elbilen på bonuslistan är Nissan Leaf på plats åtta följd av Renault Zoe på plats nio.

Bil Sweden räknar med att kasten på marknaden gradvis avtar i höst och vinter. Prognosen för helåret är 360.000 nya bilar, vilket är en mycket hög siffra historiskt sett. I fjol såldes närmare 380.000 nya personbilar, vilket var nytt rekord.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.