Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Volkswagen nya tar upp kampen med Volvo

Peter Sjöstedt räknar med att sälja 5.000 T-Roc i år.
Peter Sjöstedt räknar med att sälja 5.000 T-Roc i år. Foto: Lasse Swärd

Peter Sjöstedt är produktchef för T-Roc och Tiguan på Volkswagen Sverige. Han hoppas kunna locka kunder från bland andra Volvo.

– Vi ser deras modell XC40 som en konkurrent till vår nya T-Roc, även om Volvon är lite större. 

Vilka är de övriga huvudkonkurrenterna?

– Det finns en hel rad modeller i det här segmentet, bland annat från Mazda, Mitsubishi och Renault.

Ser du någon risk för att ni förlorar kunder till Golf, att de väljer T-Roc i stället?

– Nej, det är klart att vissa kunder kommer att göra det, men i huvudsak räknar vi med locka nya kunder till oss.

Hur många räknar ni med att sälja i år?

– Det har ju börjat bra med 1.100 beställningar. Vi kommer nog att sälja åtminstone 5.000 bilar.

Vad tror ni om fördelningen bensin-diesel?

– De flesta väljer bensin i det här segmentet, men vi erbjuder också två dieslar. Svårt att säga hur andelen blir, men jag tror den hamnar 10 och 15 procent.

Vad är det bästa med T-Roc?

– Det är en personlig bil, flexibel och kul att köra.

Läs också: VW:s nya lilla suv ute på hal is

Läs också: Bästa nya bilarna 2018

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.