Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 02:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-av-markligare-modell/

Motor

Volvo av märkligare modell

Bilen Elisabeth II var ett italiensk-svenskt specialbygge beställt av affärsmannen Gösta Wennberg.
Bilen Elisabeth II var ett italiensk-svenskt specialbygge beställt av affärsmannen Gösta Wennberg. Foto: Jonny Graan

Svensk teknik och italiensk kaross. En bil som minsann var unik där den stod på Biblioteksgatan i Stockholm våren 1954 och drog blickarna till sig.

Biblioteksgatan i Stockholm 1954. En parkerad Volvo drar blickarna till sig. Fler än ”den vita vecka” som pågår i butiken där bilen står parkerad. Men vad är det för märklig modell?

Svaret är Elisabeth II och inget du kunde stövla in hos din handlare och förvärva. Nej, det var ett specialbygge beställt av affärsmannen Gösta Wennberg. Tekniken kom från en Volvo PV 444 och karossen var signerad italienska Vignale, vars emblem kan skönjas på framflygelns nederkant.

Notera även kylarprydnaden i form av ägarens initialer samt att bilen ännu är registrerad i Italien. Därför ses den här med den för landet typiska kompakta skylten framtill, ett grepp som kom att hänga med ända till 1985.

Som modellnamnet antyder fanns det en föregångare. En bil med liknande kaross men annan front och alltför trångt baksäte för att komma i småskalig produktion. Jo, det var tanken med båda bilarna men Volvo ställde sig tveksamma. Men kanske blev de i alla fall inspirationskällor till modellen Amazon som lanserades 1956.

Elisabeth I krockades under början av 1960-talet men bilen på bilden här lever än i dag.

Gösta Wennberg sålde bilen till en frisör i Boden som körde den till vardags ända till slutet av 1970-talet. Då rullades den undan i väntan på renovering men blev som så mycket annat stående. Han ska ha avböjt flera bud men bilen fick till slut fötter under 1980-talet och har bytt ägare i alla fall två gånger sedan dess.

Senaste informationen vi på redaktionen har kommit över om bilens öde är att den nu renoveras i Göteborgsområdet, redo att åter dra blickar till sig.

Om den kommer att parkeras i gränslandet mellan Öster- och Norrmalm i huvudstaden på nytt återstår dock att se.

Läs mer: Fler Läsarbilder

Ämnen i artikeln

Läsarbilden
Biltrafik
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt