Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 09:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-borjar-salja-en-miljovanligare-modell/

Motor

Volvo börjar sälja en miljövänligare modell

Volvo XC40. Arkivbild.
Volvo XC40. Arkivbild. Foto: Jacques Wallner

Efterfrågan på laddhybrider har ökat under hösten. Volvo börjar sälja sin XC40 T5 Twin Engine efter årsskiftet och under första kvartalet kommer V60 T6 Twin Engine.

Även Kia utökar sitt utbud av laddbara bilar under 2019.

Rätta artikel

Volvos nya XC40 med laddhybriddrivlina ska börja säljas. Produktionen inleds direkt efter årsskiftet. Och XC40 T5 Twin Engine ska till en början säljas som en Special Edition. I mitten av april inleds produktionen av bilar till modellår 2020. Även då handlar det om en Special Edition. De kunder som beställer en XC40 T5 Twin Engine modellår 2020 tidigt kan räkna med att få bilen lagom till semestern 2019.

En annan efterfrågad laddhybrid från Volvo är V60 T6 Twin Engine. Där har Volvo trimmat ned prestandan en aning jämfört med T8 Twin Engine för att öka räckvidden och minska förbrukningen.

V60 T6 Twin Engine kommer att säljas som modellår 2020 vilket betyder säljstart i mitten av första kvartalet 2019 och första leveranser till sommaren.

Volvo ser en allt större efterfrågan på laddhybrider.

– Sedan förra året har registreringarna på laddhybrider från Volvo Cars ökat med omkring 100 procent, säger Volvos pressansvarige Annika Bjerstaf.

Kia har stärkt sin position som landets tredje största bilmärke efter Volvo och Volkswagen, mycket tack vare en ökad försäljning av laddhybrider.

– Vi har ökat vår försäljning och med en marknadsandel på 24 procent hittills i år är vi störst på laddhybrider i Sverige, före Volkswagen och Volvo. Optima och Niro Plug-In Hybrid är nu tvåa respektive trea över bästsäljande laddhybrider i Sverige. Var fjärde laddhybrid som sålts i år är en Kia, säger Kias presschef David Lilja.

– Medan flera andra tillverkare brottas med långa väntetider på sina laddhybrider kan vi än så länge erbjuda omgående leverans på båda våra storsäljare. Tillgängligheten gör att vi vinner mark på den viktiga tjänstebilsmarknaden.

Försäljningen av laddhybrider ökar och på vissa modeller har andelen hybrider ökat markant.

– På Niro är det ungefär fifty-fifty mellan vanlig hybrid och laddhybrid, och ingen större förändring efter den 1 juli. För Optima har det sålts fler laddhybrider jämfört med bensin- eller dieselversioner efter att skattereglerna ändrades, andelen Plug-In Hybrid perioden juli-oktober var 87 procent.

Planerar ni att lansera flera laddhybrider under 2019?

– Kia fortsätter att satsa stort på elektrifiering och alternativa drivkällor. Utöver två helt nya elbilar, och flera modeller med mildhybridteknik, lanseras familjekombin Ceed Sportswagon som laddhybrid under 2019.

Läs mer: Här är andra laddhybrider på marknaden

Ämnen i den här artikeln:

Kia
Volvo Cars
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Jan-Erik Berggren

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt