Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-24 06:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvo-sprangde-dromgransen-600000-bilar/

Motor

Volvo sprängde drömgränsen 600.000 bilar

Volvo Cras har haft ett bra år. Bilden från invigningen av den nya fabriken utanför Charleston i USA.
Volvo Cras har haft ett bra år. Bilden från invigningen av den nya fabriken utanför Charleston i USA. Foto: Anette Nantell

2018 blev ett rekordår för Volvo Cars. För första gången sprängdes drömgränsen 600.000 bilar. 

I Sverige blev märket marknadsledare – för 61:a året i rad! Nu hoppas ledningen att abonnemangsformen Care by Volvo tar fart.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har all anledning att vara nöjd med försäljning och modellanseringar 2018. Antalet sålda bilar ökade för sjätte året i rad och passerade för första gången 600.000 bilar. 2015 sprängdes halvmiljonvallen. Nästa mål är 800.000 bilar.

Den mellanstora suven XC60 var bästsäljare globalt sett. I Sverige hamnade den stora kombin 90-serien i topp.

Volvo Cars hade ett intensivt år på flera plan med fabriksinvigning i USA och lansering av de nya modellerna V60, V60 Cross country och sedanen S60. Men det var också ett år med inställda börsplaner och negativa effekter av handelskriget mellan Kina och USA. Mer om det får vi veta när bokslutet presenteras i februari.

Modellerna XC40 och XC60 fick ta emot pris för Årets bil respektive Årets bil i världen.

I USA, där Volvo tidigare haft stora problem, steg försäljningen med 21 procent till 98.263 bilar.

På den viktiga hemmamarknaden, där Volvo Cars i många år legat på en andel på runt 20 procent, blev det dock en nedgång med sju procent till strax under 70.000 bilar. Det gav en marknadsandel på 19,8 procent, mot 19,9 året före.

Nedgången var i linje med hur totalmarknaden gick.

– När vi nu summerar året känns det extra bra att konstatera att vi uppnått de mål vi hade för 2018. Vi befäster vår roll som marknadsledare, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige.

Hur stor andel blir det i år?

– Vi räknar med att för 2019 behålla vår plats som marknadsledare och siktar på att vid slutet av året ha, som tidigare år, en marknadsandel kring 20 procent.

  Volvo har haft en hög andel diesel, särskilt i de större modellerna. Vad tror du om fördelningen bensin diesel i år?

– Vi kan se en något nedåtgående trend för dieselbilar men det är i dag svårt att skatta hur den procentuella fördelningen mellan de båda bränslealternativen blir.

Kristian Elvefors, vd Volvo Car Sverige
Kristian Elvefors, vd Volvo Car Sverige Foto: Volvo pressbild

  Hur ser du på privatleasing eller er variant Care by Volvo?

– Vi  planerar för 2019 att kunna erbjuda presumtiva kunder konkurrenskraftiga och intressanta erbjudanden inom ramen för Care by Volvo. Rent generellt är vi övertygade om att intresset för att abonnera på en bil kommer att växa sig allt starkare de närmaste åren.

Bli det bättre tilldelning av laddbara bilar? Ni hade ju svårt att leverera i fjol?

– Efterfrågan på laddhybrider är hög på många av Volvo Cars marknader. Under året kommer vi med fler laddhybridversioner på den svenska marknaden.

– Om jag jämför 2018 med 2017 så har vi nästan fördubblat antalet registrerade laddhybrider från Volvo Cars. För 2019 kommer ökningen att fortsätta.

  Vilka modellnyheter väntas under året?

– Vi har ett spännande år framför oss men jag kan ännu inte berätta vilka modellnyheter vi kommer med. Vi har sedan 2014 haft en unik takt på lanseringar av nya modeller, i princip hela vårt produktprogram är förnyat.