Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Volvo XC40 överraskade – blev årets bil i Europa

Volvos vd Håkan Samuelsson poserar med Volvo XC40 och priset för Årets bil.
Volvos vd Håkan Samuelsson poserar med Volvo XC40 och priset för Årets bil. Other: Salvatore Di Nolfi/AP

KOMMENTAR. Volvo vann överraskande utmärkelsen Årets bil i Europa. När 60 motorjournalister från 23 länder fått säga sitt fanns en överlägsen vinnare: kompakta suven Volvo XC40.

Redan från början när juryerna började rösta stod det klart att Volvon var i ledning bland de sju finalisterna. Det fanns egentligen ingen spänning. En bra bil i en bilklass, kompakta suvar, som är glödhet kunde inte köra fel.

Volvochefen Håkan Samuelsson kunde uttrycka ”äntligen” efter många försök. Han var särskilt glad över att första bilmodellen på den lilla plattformen CMA lyckades.

Volvo XC40 vann med 325 röster före Seat Ibiza med 242 och BMW 5-serien med 226 röster.

Årets bil har inte träffat rätt alla gånger; eller många gånger. Men med XC40 tror jag faktiskt att det blivit rätt. Suvar är glödheta. Och särskilt i den storleksklass som Volvo XC40 ryms i. Alla biltillverkare vill vara där.

Vad Volvo alltid tillför är säkerhet, komfort och ett genuint rykte om pålitlighet. Det här är oslagbara kort när det handlar om bilköpare som värderar säkerhet och tidsvinster.

När min kollega Lasse Swärd släpps loss på isiga vintervägar i norra Sverige med XC40 nämner han nyckelord som: körsäker, komfortabel, genomtänkt förarmiljö, effektiv rattvärme och bra lastmöjligheter.

Vad kan man mer begära? Att den är snygg. Och det är XC40! Det är en liten snygging till att vara kompakt suv. Ofta är det risk att de blir litet av korvkiosker på hjul när suvar komprimeras. Men Volvo, och flera av konkurrenterna, har lyckats med att få till proportionerna.

Men allt är inte guld som glimmar. Volvo XC40 är en dyr liten rackare. Och än så länge finns den bara med konventionella förbränningsmotorer som matas med bensin och diesel. Snart väntas också laddhybrider och en elbil.

Det behövs om löftet från Volvo att alla modeller ska ha någon form av elektrifiering från 2019 ska infrias.

Hur som helst betyder det en hel del att man nu i ett år kan marknadsföra sin kompakt-suv som den bil som Europas motorjournalister anser bäst i 2018 års utbud.

När Årets bil presenterades blev det också dags att ta farväl av den tidigare ordföranden Håkan Matson, Dagens Industri, som med ålderns rätt lämnar uppdraget. Han har under sex år utvecklat organisationen Car of The Year och lyckats få omröstningen att bli lika spännande som Eurovisionsschlagerfestivalen.

Fast just i år blev det ju inte så spännande. Volvo XC40 var för överlägsen!

Finalisterna i den ordning de kom

Volvo XC40

Seat Ibiza

BMW 5

Kia Stinger

Citroën Aircross

Audi A8

Alfa Romeo Stelvio

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.