Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 18:31

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvochefen-hart-pressad-av-bonusar-och-forsenade-elbilar/

Motor

Volvochefen hårt pressad av bonusar och försenade elbilar

Volvo cars VD Håkan Samuelsson presenterar företagets bokslut för 2018 under en pressträff i Stockholm. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Sällan har väl avståndet mellan högsta ledningen och verkstadsgolvet känts så stort som i går:

Platsen: Volvos cars eleganta visningslokaler i Kungsträdgården:

Vd Håkan Samuelsson presenterar nytt rekord i antal sålda bilar, omsättningen rusade och rörelsevinsten blev 14 miljarder kronor - lite drygt! 

Samtidigt: Torslandafabriken, där de anställda slet extra hårt i fjol för att bygga extra många bilar för att lindra effekterna av handelskriget mellan USA och Kina – därifrån hördes bara djupaste besvikelse och upprördhet

Deras bonus uteblev. 

Lasse Swärd
Rätta artikel

Hårt pressad om detta på presskonferensen som följde efter årsrapporten i sade Håkan Samuelsson:

– Detta är verkligen inget som vi önskat kommunicera, jag förstår helt och fullt de anställdas besvikelse. Jag hade nog reagerat precis likadant själv.

Han förklarade att en bonus, för att vara rättvis, måste vara baserad på ”finansiella storheter, väl definierade ingångströsklar” och att Volvo cars i fjol inte uppfyllde de målen. Och då blir det ingen bonus. Det gäller självklart för alla inom Volvo cars, sade han.

En annan fråga som han besvärades av var elektrifieringen, att den går så sakta.

I juli 2017 lovade Håkan Samuelsson att Volvo cars skulle ta ledningen i omställningen genom att från år 2019 utrusta alla nya bilar med en elmotor.

Det var en ytterst försåtligt formulerad pressrelease som fick många att tolka det som att Volvo skrotar bilar med enbart bensin- och diesel från 2019, det vill säga redan i år.

Verkligheten var en helt annan, Formuleringen gällde n y a bilar i betydelsen helt nya modeller. 

Men, invänder vän av ordning, hur ska man då tolka den senaste modellnyheten Volvo V60, en ny modell, som häromveckan lanserades i en ny version och som väntas svara för en betydande andel av försäljningen: V60 Cross country.

Under provkörningen fanns den bara tillgänglig med bensindrift! Och återförsäljarna kan i dagsläget bara demonstrera bilen – med diesel!

Håkan Samuelsson lät aningen ångerfull när han påmindes om vad som utlovades.

– Det är klart jag önskar att omställningen kunde ha gått fortare. Men man ska komma ihåg att vi har gått från att sälja en halv miljon bilar, varav 90 procent varit dieseldrivna. I fjol ökade försäljningen av våra laddhybrider kraftigt. 

– Cross countryn visades i fjol höst och vi visste ju då att den blir den sista bilen. Sedan kommer elektrifieringen i form av mildhybrider och senare i år kommer Polestar 2, den första elbilen och kort därefter följer en elversion av XC40. (Polestar är Volvos sportbilsmärke, DN:s anm)

– Ser vi fram till år 2025 räknar vi med att hälften av försäljningen är rena elbilar, resten hybrider av olika slag.

På frågan om den svåra bristen på batterier i förhållande till efterfrågan svarade han så här:

– Ja, det är en kritisk del, Vi kommer att tillsammans med Geely jobba med antal partners för att garantera den kapacitet vi behöver.

– Batterierna kommer att vara den största kostnadsandelen, så det är mycket viktigt att vi säkrar det på ett kostnadseffektivt sätt.

– Vi har också haft svårt med komponenter för våra twin-engine (Volvos laddhybrider, DN:s anm), men vi lyckades ändå göra 40.000 bilar i fjol, ett ganska bra steg.

Trots vinsten på drygt 14 miljarder kronor och försäljningsuppgångar på alla viktiga marknader, även där konkurrenter backade, så väntar nu tuffare tider med intensiv jakt på kostnader, är budskapet.

Prispressen ökar, särskilt i Kina och effekterna av handelskriget, om det fortsätter, är svåra att förutse.

Håkan Samuelsson igen:

Marknadsförutsättningarna för 2019 är osäkra, vi har bland annat handelskonflikten och brexit och inbromsningen i Kina.

– Det är därför svårt att ge prognoser, men vi har det bredaste produktutbudet i historien och det ser jag som en mycket stark faktor för oss.

– Men den fortsatta prispressen, särskilt i Kina, måste vi möta på olika sätt, förklarade han. 

Även personalneddragningar? 

Nej, det ser jag inte, svarade han.

Inte i dagsläget!

Läs mer: Handelskriget pressar Volvos lönsamhet

Läs mer: Ilska efter Volvos superresultat: ”Jävla banditer”