Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Volvos supermiljöbil kan stoppas i centrala Stockholm

Miljözonerna som är på gång i Stockholm kan innebära stopp för en rad bilar som varit eller fortfarande är klassade som miljöbilar. Äldre Toyota Prius hybrid stoppas, liksom rader av etanolbilar.

Inte ens Volvos laddhybrid V60 godkänns – trots att den är supermiljöbil. 

Däremot bli det fritt fram för gamla bilar, exempelvis en Volvo 740 från 1986 – som saknar katalysator! Rena vansinnet, dundrar MRF!

Det kan bli effekterna av det förslag till miljözoner som Transportstyrelsen lämnat till regeringen.  Statsminister Stefan Löfven gav i regeringsförklaringen i höstas grönt ljus för att ge kommuner rätt att införa miljözoner.

Återstår att se hur det slutgiltiga förslaget utformas i detalj, vilka eventuella justeringar som görs efter remissrundan. Det arbetet pågår som bäst på miljödepartementet och näringsdepartementet.

Stockholms stad välkomnar möjligheten att införa miljözoner.

– Jag är glad för att vi nu får möjlighet att införa miljözoner och få bort de värsta dieselbilarna och få ordning på luften i Stockholm, sade Stockholms Stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP)

Förberedelserna i Stockholm är i full gång. Transportstyrelsen anger 2020 som möjligt startdatum, men Daniel Helldén har sagt att han vill komma i gång så snart som möjligt.

Förslaget innebär att dagens system med miljözon byggs ut med ytterligare två zoner, klass 2 och klass 3. 

Klass tre blir den strängaste zonen dit endast elbilar med batteri eller vätgas släpps in. En sådan zon kan vara Gamla stan i Stockholm.  

Klass 2 omfattar övriga delar av innerstaden. Där godkänns bensinbilar från och med avgasnormen Euro 5, som började gälla 2011. För dieslar ställs högre krav: endast den högsta normen Euro 6 godkänns (2015). 

Det stänger ute tiotusentals bilar i Stockholm, varav många miljöklassade dieslar som är bara några få år gamla. Det blir rött ljus även för många etanolbilar i Euro 4.

Inte ens Volvos laddbara supermiljöbil Volvo V60 släpps in i någon av zonerna. Orsak: Den kombinerar eldrift med diesel. Andra laddhybrider med supermiljöbilsstatus kombinerar el med bensin och omfattas därför inte av det föreslagna förbudet eftersom alla sådana bilar har euro 5 eller Euro 6. 

Volvon lanserades 2012 – som Euro 5 och den klassningen  gäller även årsmodellerna 2013, 2014 och 2015. Totalt har Volvo levererat 1.480 sådana bilar, varav 548 stycken är registrerade i Stockholm. Köparna av dessa bilar fick 40.000 kronor i statlig supermiljöbilsbonus.

Utredaren Kristofer Elo på Transportstyrelsen bekräftar att Volvon inte är godkänd i förslaget:

– Vi har inte tagit hänsyn till att det är en laddhybrid, utan tittat på vilket huvuddrivmedel den drivs med. Det är diesel, säger han.

– Skattesubventioneringen är till för att gynna fordon som är de bästa för klimatet ur ett globalt miljöperspektiv. Bestämmelserna om miljözoner är tänkta att hantera lokala luftkvalitetsproblem. 

– Det är ett dilemma, det som fungerar ur ett globalt perspektiv faller sämre ut lokalt. Exempelvis kan dieselfordon göra stor nytta på landsbygden, men kan bidra till luftkvalitetsproblem i storstäder, menar han.

Även Toyota drabbas. Hybridmodellen Prius, som började säljas kring år 2000 påverkas. Det gäller bilar i Euro 3 och Euro 4 mellan åren 2000 och 2010.

Däremot blir det i Transportstyrelsens förslag fritt fram för veteranbilar. Gränsen för att klassas som veteran är rullande 30 år. Det innebär att bilar från 1987 och bakåt är godkända. De flesta bilar från den tiden saknar effektiv avgasrening. Katalytisk avgasrening blev obligatorisk först år 1989.

MRF, Motorbranschens riksförbund är mycket kritiskt till förslaget.

– Rena vansinnet att inte tillåta ladhybriden V60 i miljözon 2. Det är orimligt att den som inte har råd att byta sin Euro 5 diesel till Euro 6 kan köpa en bil som är 30 år gammal  – som dessutom saknar katalysatorrening – och därmed fortsätta att köra i miljözon 2, säger Charlie Magnusson, informationschef MRF I Stockholm.

– Om alla som drabbas enligt förslaget i Stockholm skulle byta till nya bilar som tillåts i miljözon 2 skulle det kosta bilägarna/väljarna drygt 9 miljarder kronor – till en samhällsekonomisk vinst på cirka 300 miljoner kronor, säger Henrik Idermark, distriktschef för MRF i Stockholm.

MRF vill att förslaget justeras så att Euro 5-dieslar godkänns.

– Vi anser att man måste tillåta Euro 5 dieslar i miljözon 2 alternativt införa zonerna enligt förslag tidigast år 2025. Laddhybrider bör vara tillåtna i miljözon 3 förutsatt att man kör på el, säger Charlie Magnusson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.