Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

VW:s nya lilla suv ute på hal is

Här är bilen som Volkswagen vill ska rocka fett – nya kompakta suven T-Roc.

Körglad, bränslesnål och säker – men varför bara med förbränningsmotorer?

Det är inte konstigt att Volkswagen väljer att ta fram en suv i samma storlek som den storsäljande modellen Golf.

Kunderna är som tokiga i suvar. I alla storleksklasser. Fyrhjulsdrift är inget absolut krav, många nöjer sig med framhjulsdrift och minsta motorn.

Det märks tydligt med nya T-Roc. Sedan orderböckerna öppnades sent i fjol har 1.100 kunder skrivit på, trots att ingen hunnit köra bilen.

Cirka 500 av dessa beställningargäller den enklaste versionen med en trecylindrig bensinmotor med en volym på endast en liter. Den går bara att fås med framhjulsdrift och manuell växellåda.

T-Roc är en kompakt suv som med fyrhjulsdrift ger utmärkt grepp på krävande underlag.
T-Roc är en kompakt suv som med fyrhjulsdrift ger utmärkt grepp på krävande underlag. Foto: Lasse Sward

Läs också:Bästa nya bilarna 2018

Priset börjar på 214.900 kronor. Autobroms med fotgängarigenkänning ingår, liksom filhållarassistent. Standardutrustningen är relativt generös.

Provkörningen äger rum i trakterna kring Arvidsjaur. Det är blå himmel, lågt stående sol och massor med snö, till och med träden är helt snötäckta. Det är närmast magiskt vackra scenerier, som en resa i en tecknad Disneyfilm.

Provbilen har den starkaste bensinmotorn med två liters cylindervolym och turbo med 190 hästkrafter i toppeffekt och 320 newtonmeter redan från 1.500 varv/minut. Kraften fördelas genom en sjustegad DSG-automatväxellåda.

T-Roc rullar in på en ytterst konkurrensutsatt del av marknaden.
T-Roc rullar in på en ytterst konkurrensutsatt del av marknaden. Foto: Lasse Swärd

Längre fram kommer motorn i ett utförande med 150 hästkrafter och automatisk avstängning av två cylindrar vid låg belastning, vilket spar bränsle.

Övriga motoralternativ, inklusive två dieslar med 150 respektive 190 hästkrafter, innebär fyrhjulsdrift och DSG (150 hk-motorn går också att få med manuell växellåda).

Den som väntar på en elektrifierad version av T-Roc  – hybrid, laddhybrid eller ren elbil – får nedslående besked. Några sådana är inte planerade, enligt svenska VW.

Alla fyrhjulsdrivna versioner har valbara körprofiler för olika körförhållanden – bland annat för snöiga vägar och för körning utanför allfartsvägarna. Systemet hanteras med ett vred på mittkonsolen. Adaptiv chassireglering finns som tillval.

Vid normal körning på torra vägar är bilen i stort sett framhjulsdriven fr att spara bränsle.

Bagaget rymmer mellan 395 och 1.290 liter,-
Bagaget rymmer mellan 395 och 1.290 liter,- Foto: Lasse Swärd

Läs också: Lätt att trivas med ny generation av Jeep Compass

Provbilen uppträder tryggt och förutsägbart på de djupfrysta och snötäckta vintervägarna. Chassisättningen är åt det bekvämare hållet men med en dos av sportighet i botten. Styrningen ger direkt vägkontakt.

Det blir extra tydligt när vi kör ut på isbanor med hjälpsystemet antisladd avslaget. Nu blir bilen riktigt inspirerande att köra. Man känner tydligt när man närmar sig gränsen. Den starka motorn ger kraft i överflöd. Fyrhjulsdriften får jobba intensivt för att bäst fördela drivkraften fram och bak och mellan hjulparen. 

Förarmiljön är genomtänktmed tydliga och lättlästa instrument.
Förarmiljön är genomtänktmed tydliga och lättlästa instrument. Foto: Lasse Swärd

Förarmiljön känns igen från Golf och andra VW-modeller. Mycket prydligt arrangerat med lättlästa instrument, digitala i vissa versioner. En åtta tums skärm i mitten visar färddator, radio, spegling av mobil (IOS och Android) och navigation (tillval) med mera. 

Det finns gott om förvaringsfack, som tillval även för trådlös laddning av mobil. Framstolarna ger bra stöd, även för långbenta. Baksätet däremot känns lite trångt, men är helt ok med tanke på att bilen mäter endast 4,2 meter. 

Läs också: Volkswagen nya T-Roc tar upp kampen med Volvo

Det bakre ryggstöden är fällbara i förhållandet 60/40 och ger närmast en plan lastyta. Utrymmet växer då från 455 till 1.290 liter.

T-Roc kan utrustas på en rad sätt för att få en så personlig bil som möjligt. Lack med tak i kontrasterande kulör och olika färgval i kupén är bara några exempel. Ingen annan modell är så het på VW:s hemsida att konfigurera som T-Roc.  

T-Roc kan fås med med bensin eller diesel och med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
T-Roc kan fås med med bensin eller diesel och med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Foto: Lasse Swärd

Bland tillvalen räknar Volkswagen med att dragpaketet blir ett av de populäraste. Det ger dragkrok och backkamera. 

Den fyrhjulsdrivna versionen får dra upp till 1,7 ton. Med framhjulsdrift är gränsen 1,3 ton.

Sammanfattningsvis kan man säga att T-Roc är en ledigare, lite tuffare variant med högre markfrigång än Golf. Den högre sittpositionen uppskattas av många.

Läs också: En historisk långtur med Saab

Men är det värt merkostnaden jämfört med en vanlig Golf? Den börjar på 189.900 kronor med minsta motorn och manuell växellåda, en skillnad på 25.000 kronor. 

Men vanliga Golfen ser inte på långa vägar lika tuff ut som T-Roc. Den sticker ut, men frågan är hur långt det räcker i tider när pratiskt taget alla konkurrenter spottar ut sig motsvarande bilar. 

 

Fakta Volkswagen T-Roc 2.0 TSI 190

Miljö:

Koldioxidutsläpp: 153 gram/km.

Bensinförbrukning: 6,7 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

 

Ekonomi 

Pris: 264.900 kronor.

Årlig fordonsskatt: 2.766 kronor (5.441 om bilen registreras in efter 1 juli).

Servicekostnad 4 år/6.000 mil: 9.167 kronor.

Bränsleskostnad 2.000 mil/år: 19.644 kronor.

Garantier: nybil 2 år, lack 3 år, vagnskada 3 år, rost 12 år.

 

Teknik 

Motor: fyra cylindrar, 2.0 liter, turbo, 190 hk vid 4 180 varv/min, 320 Nm mellan 1.500 – 4.180 varv/min.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat med sju växlar (DSG).

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 7,2 sekunder.

Toppfart: 216 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/markfrigång: 423, 182, 157, 16,5 centimeter.  

Bagagevolym: 395-1.290 liter. (445-1.290 liter med enbart framhjulsdrift).

Tjänstevikt: 1.495 kilo.

Maximal dragvikt: 1.700 kilo. (1.300 med framhjulsdrift) 

 

Betyg del för del

Ekonomi: 3

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 4

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

 

Totalbetyg = 27 av 35

 

Plus: Form, köregenskaper, utrymme.

 

Minus: Dålig sikt snett bakåt, inga miljöklassade versioner, DSG ej möjlig till minsta motorn.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.