Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 16:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/mqs-overlevnadsstrategi-farre-fysiska-butiker/

Ekonomi

MQ:s överlevnadsstrategi – färre fysiska butiker

MQ var nära på att gå i graven. Klädjätten har åter igen fått liv och satsar nu på färre butiker och utökad e-handel.
MQ var nära på att gå i graven. Klädjätten har åter igen fått liv och satsar nu på färre butiker och utökad e-handel. Foto: Josefine Stenersen

Den krisdrabbade klädkedjan MQ satsar på en nystart. Företaget, som riskerade konkurs, ska stänga flera fysiska butiker. 

– Vi hoppas kunna prata med de anställda och de som berörs nu i veckan, säger vd:n Ingvar Larsson.

Klockan tio på måndagsförmiddagen hördes jubel från MQ:s huvudkontor i Göteborg. Vd:n Ingvar Larsson och flera kollegor firade att klädkedjan slipper konkurs. 

– Det här är en nystart, säger han till DN över telefonen. 

MQ har länge kämpat för att hålla huvudet över vattnet. Coronakrisen blev den sista stöten och försämrade försäljningen kraftigt i mars och april i år. Den 16 april ansökte klädkedjan om konkurs. 

I helgen beslöt sig den tidigare storägaren, Mats Qviberg, för att köpa tillbaka bolaget från konkursboet. Mats Qviberg har tidigare sagt till DN att att han tror att det är en bra affär. I helgen öppnades också butikerna igen men för att lyckas vända på skutan ska bolaget utöka sin e-handel. I takt med det kommer flera av de mer än 100 fysiska butikerna att stängas, berättar vd:n Ingvar Larsson.

– I närtid kommer vi att prata med butikerna och de medarbetare som berörs. Samma sak gäller även fastighetsägarna, säger han, och tillägger att MQ hoppas kunna ge besked redan i veckan. 

Ingvar Larsson, vd på MQ, invigde förra året det nya konceptet Marqet. Tanken är att butikerna bland annat ska byta namn.
Ingvar Larsson, vd på MQ, invigde förra året det nya konceptet Marqet. Tanken är att butikerna bland annat ska byta namn. Foto: Jonas Lindkvist

Utgångspunkten är att butikerna som finns kvar ska vara rikstäckande. Samtidigt tillägger Ingvar Larsson:

– Vi kommer finnas på de orter där vi har en stark försäljning.  Vi har alltid varit starka i mellanstora städer, men vi kommer finnas både i stora och små. 

Exakt hur många medarbetare som förlorar jobbet är ännu osäkert. Fram tills dess arbetar de anställda på som vanligt i butikerna. 

Jens Lindström är ombudsman på Handelsanställdas förbund. I jämförelse med att alla förlorar arbetet, i samband med en konkurs, är det här det bättre alternativet, enligt honom.

 – Det som händer är att ett antal medlemmar får jobba kvar i stället för ingen alls. Det vi kan göra nu är att se till att allt sker enligt de avtal som gäller. Vi stöttar våra medlemmar och ser till att de står säkra för att kunna få ersättning av a-kassan. 

Bild 1 av 2 Affärsmannen Mats Qviberg har köpt tillbaka bolaget från konkursboet.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 2 av 2 Monica Bruvik är detaljhandelsanalytiker på HUI research.
Foto: Björn Mattisson

Att stänga fysiska butiker och övergå till e-handeln kan vara en utmaning, enligt analytikern Monica Bruvik på HUI research. Tidigare studier har visat att det finns ett samband mellan ökad försäljning på nätet och fysiska butiker. Om man stänger en lokal modebutik minskar webbtrafiken i det berörda området med 9,5 procent.

– Du riskerar helt enkelt att tappa e-handelsomsättningen på den orten. Däremot kan det vara så att butikskedjan går bättre eller sämre i vissa regioner, då kan man fundera på att stänga där det går sämre.