Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-01 04:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/myndigheter-foreslar-oversyn-av-koldioxidskatt-for-att-minska-utslappen/

Ekonomi

Myndigheter föreslår översyn av koldioxidskatt för att minska utsläppen

Foto: Henrik Isaksson/TT

Sverige måste växla upp i kampen mot transportsektorns koldioxidutsläpp om de uppsatta målen ska nås. Därför föreslås nu en rad åtgärder – bland annat en översyn av koldioxidskatten.

I en gemensam rapport har Boverket, Energimyndigheten, Naturvårdsverket, Trafikanalys, Trafikverket och Transportstyrelsen tagit fram ett antal förslag för att få ner utsläppen i transportsektorn. I rapporten fastslår myndigheterna att transportomställningen går för långsamt och föreslår därför en översyn av skatten, samtidigt som man konstaterar att en höjning skulle ge incitament att minska utsläppen.

– En höjning har många fördelar. Dels beskattar man det man vill åt, dels kan privatpersoner och företag välja hur de ska anpassa sig. Det är en fördel gentemot andra styrmedel, exempelvis förbud mot vissa typer av fordon, säger Katarina Händel, projektledare för rapporten, på Energimyndigheten.

Katarina Händel, Energimyndigheten.
Katarina Händel, Energimyndigheten. Foto: Kim Norman

På tio år måste en stor omställning ske för att Sverige ska nå målet med minskade utsläppen av växthusgaser från transportsektorn med minst 70 procent mellan 2010 och 2030. 2018 hade den svenska transportsektorn bara minskat sina utsläpp med 19 procent sedan 2010. 

– Men koldioxidskatten är bara en del av lösningen. Vi ser dessutom att det behövs mer förnybara drivmedel, att fordonen blir mer energieffektiva och en bättre infrastruktur för att vi ska klara det.

Koldioxidskatten har tidigare fått kritik för att ha varit dåligt utformad. För att undvika att bolag skulle tvingas stänga ned sattes ett skattetak som gjorde att man inte behövde betala mer skatt efter att ha överstigit ett visst belopp.

– Det är just sådana frågor inom transportsektorn som en översyn ska undersöka; hur skatten är som mest effektiv. Sedan får vi se om några ändringar görs.

Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Om även utrikes sjöfart och flyg tas med är andelen drygt 40 procent, enligt Trafikverket.

Läs mer: Regeringens klimatpolitik långt från målet