Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-18 18:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/natkasino-dominerar-spelreklamen-tros-bidra-till-okat-beroende-hos-kvinnor/

Ekonomi

Nätkasino dominerar spelreklamen – tros bidra till ökat beroende hos kvinnor

03:04. Spelen är upplagda så att hjärnan luras att tro att du vinner – trots förlust. Anders Håkansson, Sveriges första medicinska professor i spelberoende, förklarar varför hjärnan lockas av spel på nätkasinon. Foto: Daniel Costantini
Bild 1 av 1
Foto: Daniel Costantini

Spelreklam riktad specifikt mot kvinnor tros vara orsak till den kraftiga ökningen av spelberoende kvinnor. En ny studie visar att spelreklamen dominerar tv-kanalerna, inte bara kring sportevenemang utan även runt familjeunderhållning och barn-tv.

– Det är problematiskt, säger Anders C Håkansson, beroendeforskare vid Lunds Universitet. 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in