Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Nattågtrafik till norr kan halveras

Nattågstrafiken till övre Norrland kan minskas rejält om några år. Samtidigt öppnas för att en samordning skulle kunna rädda nattågstrafiken till Jämtland. Det framgår av Trafikverkets utredning om nattågstrafiken som blev klar på tisdagen.

SJ har kontrakt på den upphandlade nattågstrafiken till orter som Umeå, Luleå, Kiruna och Narvik till 2018. Enligt avtalet kör SJ två dagliga nattåg till övre Norrland i vardera riktning. För det betalar staten cirka 100 miljoner kronor per år, vilket är ungefär en tredjedel av omsättningen.

Läs också: Alla vill ha nattåg – men ingen vill betala

På tisdagen blev Trafikverkets utredning om vad som ska hända med nattågstrafiken till övre Norrland från och med 2019 klar.

Trafikverket ser att fortsatt statsunderstödd nattågstrafik kan vara motiverad och pekar ut tre möjliga alternativ:

Fortsatt trafik som i dag med två dagliga avgångar i vardera riktning, vilket skulle ge den största tillgängligheten. Man konstaterar att resandet är ojämnt fördelat under året och kostnaden hög.

Läs också: Stark kritik mot nedläggning av nattåg

Att dra ned till ett tåg i vardera riktning per dygn. Detta skulle vara ett sämre alternativ ur turistnäringens perspektiv, till exempel för orter som Björkliden och Riksgränsen, och skulle sannolikt göra att det totala resandet skulle minska. Under högsäsong skulle kapaciteten inte räcka till.

Köra två tåg per dygn i vardera riktning under högsäsong och ett tåg under lågsäsong. Detta skulle vara ett bättre alternativ för turistnäringen men också minska resandet under lågsäsong.

Trafikverket tar inte ställning till något av de tre förslagen, men klart är att ersätta nattågen med flyg inte finns med som något alternativ.

– Huvudskälet till att nattågen behövs är en tillgänglighetsbrist i övre Norrland. Men både ett och två dagliga nattåg förbättras tillgängligheten för kommunerna där väsentligt, säger Anna Fällman, chef för transportsystem och utredningar i Trafikverket.

Trafikverket konstaterar i utredningen att nattågen ger stora tillgänglighetsvinster för kommuner i Norrbottens och Västerbottens län, men bedömer inte att trafiken kan bedrivas på kommersiell basis.

De flesta resorna på nattågen är fritidsresor och medelresan är cirka 90 mil. I utredningen finns också ett stycke om den dagliga nattågstrafiken till Jämtland, som SJ lade ned i april i år för att i stället köra turisttrafik cirka 100 dagar per år.

Om Trafikverket finner tillräckliga skäl för att upprätthålla nattågstrafiken även till Jämtland med statliga medel skulle en samordning med nattågen till övre Norrland vara en tänkbar lösning.

– Men om vi ser ett tillgänglighetsproblem i Jämtland så är det inte självklart att det ska lösas med nattåg. Vi kommer att titta förutsättningslöst på detta och göra en helhetsbedömning, säger Anna Fällman.

Dessutom ska ett eventuellt stöd till Jämtland rymmas inom Trafikverkets budget för upphandlad trafik, som är 831 miljoner kronor för 2016. Ska budgeten öka krävs ett regeringsbeslut.

Fakta.

Utredningen om nattågen ska nu skickas ut på remiss till bland andra regioner länsstyrelser, kollektivtrafikmyndigheter, tågoperatörer, myndigheter och turistorganisationer.

Svaren ska vara inne före den sista augusti och beslut ska sedan fattas i oktober.

DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.