Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 19:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/nordamerikanska-bolag-satsar-halv-miljard-pa-elmotorfabrik-i-amal/

EKONOMI

Nordamerikanska bolag satsar halv miljard på elmotorfabrik i Åmål

Industribolaget Dana, noterad på USA-börsen, ska bygga ny fabrik i Åmål.
Industribolaget Dana, noterad på USA-börsen, ska bygga ny fabrik i Åmål. Foto: Richard Levine/Alamy Stock Photo

Den amerikanska industrijätten Dana Inc. ska bygga en av världens största fabriker för elmotorer för tyngre fordon i dalsländska Åmål. Företaget riktar sig mot kunder i norra Europa.

Dana är ett mer än 100 år gammalt företag med 36 000 anställda, som är listat på New York-börsen. Man sålde i fjol för motsvarande 63 miljarder kronor. Företaget tillverkar bland annat drivaxlar för både bilar och lastbilar och äger redan en fabrik dalsländska Åmål, Nordiska Kardan.

Det är också där man ska bygga det som kallas en av världens största fabriker för elmotorer, via Dana TM4, som är ett samriskföretag ihop med kanadensiska Hydro-Québec. Investeringen blir på motsvarande 450 miljoner kronor.

”Dana fokuserar på teknik som gynnar utvecklingen av eldrift. Sverige är ledande på förnybar energi, och det gör att vi kan tillverka våra produkter med ett mindre klimatavtryck”, säger Antonio Valencia, chef för Dana Power Technologies and Global Electrification i ett pressmeddelande.

Fabriken som blir högautomatiserad kommer att ha cirka 80 anställda och kunna börja producera elmotorer för tunga fordon – lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner – om ett år. Bygget av fabriken börjar direkt efter tisdagens offentliggörande.

De potentiella kunderna finns i norra Europa, det finns redan avtal som gör investeringen möjlig men företaget vill inte avslöja något om det. Scania kommer att tillverka sina egna elmotorer. AB Volvos pressavdelning meddelar att man inte avslöjar nuvarande eller kommande leverantörer.

Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S).
Utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S). Foto: Eva Tedesjö

Dana TM4 lockas hit inte minst av svenskt industrikunnande och tillgången på grön energi. Men projektet har också fått regionalt investeringsstöd av Tillväxtverket och stöttas av Energimyndigheten inom ramen för det så kallade Industriklivet.

På plats i Åmål på tisdagen finns bland andra utrikeshandelsminister Anna Hallberg (S):

”Detta är ett tydligt exempel hur den svenska innovationsmiljön med betoning på hållbarhet stärker vår internationella konkurrenskraft”, säger hon i ett pressmeddelande.

Halvstatliga Business Sweden har varit engagerat i att få till stånd projektet:

”Dana Inc. är en av världens 40 ledande underleverantörer till bilindustrin, med traditioner ända bak till den ikoniska T-forden. Det är mycket glädjande att företaget valt Sverige som språngbräda in i den nya elektriska eran”, kommenterar vd Jan Larsson.

Läs också:”Scania måste ställa om till el väldigt snabbt”

Ämnen i artikeln

Västsverige
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt