Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 18:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/nordea-vill-bli-en-mer-kundfokuserad-bank/

Ekonomi

Nordea vill bli en mer kundfokuserad bank

Björn Wahlroos avgår som ordförande i Nordea. Foto: Lisa Mattisson

HELSINGFORS. Nordea lanserar sig nu som en mer kundfokuserad bank med stora satsningar på IT. Det är budskapet utåt när Torbjörn Magnusson tar över rodret efter avgående ordförande Björn Wahlroos.

Philip Teir
Rätta artikel

Det som skulle bli en presentation av Sampo-koncernens bokslut för 2018 blev i stället Nordea-show på hotel Palace i Helsingfors. Allt fokus var på styrelseordförande Björn Wahlroos besked om att avgå som ordförande i Nordea.

Beskedet följer Nordeas kvartalsrapport, som var det sämsta sedan 2002 och lämnade vissa ägare missnöjda. Bland annat Christer Gardell, från aktivistfonden Cevian, kritiserade ledningen hårt i en intervju med Dagens Industri på onsdagen. Bankens vd Casper von Koskull, som utnämndes av Björn Wahlroos 2015, ansågs sitta löst.

Wahlroos ersättare blir Torbjörn Magnusson, som samtidigt avgår som vd för försäkringsbolaget If och kliver upp i vd-posten på hela Sampo-koncernen.

Sampos nuvarande vd Kari Stadigh går samtidigt i pension.

Alla tre var i Helsingfors på torsdagen.

– Det här blir förmodligen min kortaste presentation av ett årsresultat någonsin, sade Stadigh.

Enligt Wahlroos har tronbytet inom Nordea planerats åtminstone sedan september.

– Jag hade kunnat stanna ett år till men den här ordningsföljden har varit inbyggd i systemet redan en tid och därför är det väl bäddat när Torbjörn Magnusson tar över. Det kommer en tid i livet när det är dags att trappa ner, säger han.

Torbjörn Magnusson, Wahlroos ersättare, avgår som vd för försäkringsbolaget If och kliver upp på vd-posten för hela Sampo-koncernen. Foto: Juha Törmälä/Sampo Group

Wahlroos fortsätter som ordförande i Sampo-koncernen och höll också i övrigt i rodret under stora delar av presskonferensen. När journalisterna var tröga med att ställa sina inledande frågor konstaterade han:

– Jag älskar finska presskonferenser. De har inte förändrats på tio år.

Både Wahlroos och Magnusson slår tillbaka spekulationerna om att Casper von Koskulls position är hotad.

– De senaste tre åren har Casper drivit igenom stora reformer när det gäller vår regelefterlevnad, och det har kostat. Det är också en förklaring till det blyga resultatet vi ser nu. Jag har varit orolig för att Casper varit pressad, och det har han också varit. Men det är en typisk svensk journalistisk kultur att spekulera i chefers positioner när ett bolag inte gått så bra som det gått, säger Wahlroos.

Magnusson:

– Nu går Nordea in i en mer kundorienterad fas och Casper är en fantastisk person att jobba med kundrelationer.

Sampo är storägare i Nordea och på den punkten förändras inget. Nordeas färska flytt till Finland påverkas inte heller.

– Det viktigaste här är faktiskt att Torbjörn blir vd för Sampo, ett bolag som äger största delen av Nordea, säger Wahlroos.

Nordea har haft stora bekymmer när det gäller kunderna under de senaste åren. Bankens kopplingar till Panamaläckan speglades troligtvis i en undersökning från hösten 2017 där endast 6 av 10 Nordeakunder nöjda med sin bank, vilket är historiskt låga siffror för Nordea. Andra siffror från Statistiska centralbyrån visade en kundflykt när det gäller bolån ifjol.

Magnusson ser 2019 som ett år då Nordea närmar sig kunderna igen.

– Det tycker jag är spännande i den här fasen som vi är nu. Bolaget har nått en större stabilitet när det gäller regelefterlevnad än vi var för tre år sedan. Det har varit vårt stora fokus och nu har vi mer tid och resurser att lägga på kunderna.

Enligt Wahlroos har Nordea nu anpassat sig till nordiska och framför allt europeiska regelverk.

– Det fanns inga alternativ. Det här klubbade jag igenom redan hösten 2015 och vi lade alla resurser på det.

Enligt honom inleddes arbetet redan innan Panamaläckorna 2016, som visade att kunder med relationer till Nordea varit inblandade i olika brevlådeföretag.

– Vi hade 139 kunder som samtidigt var kunder hos advokatbyrån Mossack Fonseca. Bara en av dessa var skandinav och inte ens han var skattepliktig i Norden. Ur vår synpunkt var Panamaläckan oschysst när det gällde hur Nordea framställdes, säger Wahlroos.

Som ekonom vill han inte spekulera i hur ett förestundande Brexit kommer att synas på den nordiska marknaden.

– Jag har haft tusen teorier och ingen av dem har varit rätt. Därför har jag inte längre någon teori, säger han.