Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-13 04:15 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/norsk-fartygstunnel-ratas-av-hurtigruten-men-stods-av-konkurrent/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Norsk fartygstunnel ratas av Hurtigruten – men stöds av konkurrent

En illustration av hur tunneln kan se ut.
En illustration av hur tunneln kan se ut. Illustration: Kystverket

Hurtigruten vill inte trafikera den planerade fartygstunneln i västra Norges fjordland. Det vill däremot blivande konkurrenten Havila Kystruten. Men först måste det spektakulära projektet bli verklighet – bygget av den 1.700 meter långa tunneln är planerat att inledas 2021.

Varför då bygga en tunnel för fartyg? Jo, för säkrare sjöfart i området. Med Stads fartygstunnel (på norska: Stad skipstunnel) på plats skulle allt från små till stora fartyg i kustsjöfart slippa den ofta ovädersutsatta sträckan Stadhavet, ett område i fylket (länet) Sogn og Fjordane som saknar skyddande skärgård men har gott om farliga klippformationer utmed kustlinjen.

Hurtigruten, den klassiska norska fartygslinjen som trafikerar sträckan Bergen–Kirkenes, får från 2021 konkurrens av Havila Kystruten. Nykomlingen har klartecken för att sätta fyra fartyg i trafik, medan Hurtigruten tuffar vidare med sju fartyg, fyra färre än i dag.

På måndagen rapporterade norska medier om Hurtigrutens svala intresse för tunnelprojektet, som beräknas ta två till tre år att färdigställa, till en kostnad på cirka 2,7 miljarder norska kronor.

– Under de senaste 15 åren har vi passerat Stadhavet nästan 12.000 gånger utan problem. Vid blott en handfull tillfällen har vi bedömt att väderförhållandena varit så svåra att vi inte kunnat passera, säger Thomas Ege, kommunikationschef hos Hurtigruten, till norska affärstidningen Dagens Næringsliv.

Tidningen påminner dock om att Hurtigrutens linjefartyg ”Midnatsol” i december 2003 i grov sjö fick motorstopp på Stadhavet och drev under två timmar, farligt nära strandklipporna och ett grund under vattenytan. I sista stund reddes situationen upp, då ett av skeppets ankare fick fäste på havsbotten.

Arild Myrvoll, vd för Havila Kystruten, ser annorlunda på saken:

– Passagerarna kommer nog att värdesätta den säkerhet det innebär att slippa färdas på Stadhavet i storm, säger Myrvoll, som också ser ett värde i den upplevelse en båtfärd i en stor tunnel skulle innebära.

Hurtigruten ser däremot just själva tunneln som en fara för säkerheten, då rederiet påminner om att olyckor i tunnlar ofta får värre konsekvenser än olyckor som sker under bar himmel.

Med en bredd på 36 meter och segelfri höjd på 50 meter skulle de fartyg som Hurtigruten och Havila Kystruten använder sig av kunna trafikera tunneln, som med sin sträckning under landtungan Mannseidet är tänkt att förbinda Moldefjorden och Vanylvsfjorden.

Hurtigrutens invändningar ses som en motgång för projektet, som i Norges nationella transportplan för perioden 2014–2023 tilldelades en budget på 2,7 miljarder norska kronor, uppdelat på två planperioder.

Men Jenny Følling, ordförande i Sogn og Fjordanes fylkefullmäktige och vice ordförande i projektgruppens styrelse, låter sig inte oroas:

– Jag ser det inte som att detta innebär spiken i kistan för tunnelprojektet, säger Følling till tidningen.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.