Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Norsk malmfrakt kan ”öppna” Nordostpassagen

Danska fartyget ”Nordic Barents”, chartrat av Sydvaranger Gruve, i isiga vatten utanför Kirkenes. Fraktaren har isklass A1.
Danska fartyget ”Nordic Barents”, chartrat av Sydvaranger Gruve, i isiga vatten utanför Kirkenes. Fraktaren har isklass A1. Foto: Nordic Bulk Carriers / AFP
På lördagen lade M/S ”Nordic Barents” ut från Kirkenes i Nordnorge, lastad med 41.000 ton järnmalm, och satte kurs österut mot Kina. Målet är att ta sig via Nordostpassagen – alltså norr om Ryssland – till destinationen.

Inget sensationellt med det, även om den isiga Nordostpassagen inte precis är lättforcerad. Tanken bakom projektet, igångsatt av norska gruvbolaget Sydvaranger Gruve AS, är att söka en närmare transportväg till den kinesiska marknaden. Gruvbolaget menar att man kommer att spara in 180.000 USA-dollar, knappt 1,4 miljoner kronor, bara på minskade bränslekostnader.

Enligt bolaget är ”Nordic Barents” resa den första kommersiella frakten utmed hela passagen som genomförs av ett icke-ryskt fartyg. Det har blivit möjligt tack vare samarbete med ryska myndigheter.

Atomisbrytare under rysk flagg ska assistera den 189 meter långa malmfraktaren.

Så sent som i september 2009 genomfördes en liknande resa; två handelsfartyg tillhörande tyska rederiet Beluga Shipping fraktade kraftverksdelar från Sydkorea till Sibirien. Man avverkade således inte hela Nordostpassagen, å andra sidan klarade tyskarna det utan isbrytarassistans.

I skrivande stund stävar ett ryskt gasfartyg genom passagen, på väg från Murmansk i nordvästra Ryssland till Kina.

Den globala uppvärmningen har gjort att problemen med is i Nordostpassagen avtagit. Det ökar hoppet om att kunna använda passagen för kommersiell trafik utan att vara beroende av isbrytare.

Från rysk sida visas allt större intresse för att medverka till att Nordostpassagen blir en kommersiell farled. Projekt med utbyggd infrastruktur är på gång och ambitioner att mjuka upp byråkratiska hinder kan noteras, vilket Sydvaranger Gruves fraktäventyr är ett tecken på.

– Ryssarna har självklart haft en hel del inhemska transporter längs den nordliga rutten. Men att gå vidare längre söderut i Asien har inte varit ekonomiskt försvarbart. Avgörande faktorer är att kostnaderna för hela rutten har sjunkit, typen av fartyg som kan nyttjas samt fraktpriserna för aktuella produkter, säger Felix Tschudi, skeppsredare och majoritetsägare i Sydvaranger Gruve, till norska nyhetsbyrån NTB.

Kirkenes, Norges nordostliga utpost mot Ryssland, sätter sitt hopp till entreprenören Tschudi om att samhället ska kunna bli en viktig knutpunkt för den logistik som krävs för att sjöfarten ska välja vägen via Nordostpassagen.

Nordostpassagen

Nordostpassagen är en sjöväg i Arktis som huvudsakligen går längs ryska Sibiriens norra kust.

Första sjöfarande som lyckades ta sig genom Nordostpassagen var den finlandssvenske upptäcksresanden Adolf Erik Nordenskiöld 1878–79.

Sedan slutet av sextiotalet har Nordostpassagen bara hållits öppen sommartid med hjälp av isbrytare.

Sommaren 2008 upptäcktes att isen i passagen smält så mycket att en korridor låg öppen, tillräckligt stor för att kanske möjliggöra kommersiell trafik.

Mellan sex och åtta veckor under perioden augusti till september tros trafikering av Nordostpassagen bli möjlig.

Sjöfarten transporterar 90 procent av världshandelns gods. Världens samlade handelsflotta har 50.525 lastfartyg.

Källa: DN

Läs mer om ”Nordic Barents” nordostliga passage

Till norska tidningen Fædrelandsvennens hemsida

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.