Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Petter Stordalen: ”Svenska företag måste sluta tjata om skatterna”

Other: Hampus Andersson

Petter Stordalen är antagligen Nordens mest omtalade hotellägare. Nyligen presenterade han Sveriges första expresshotell och fler blir det. 

– För att nå framgång behöver man tänka på annat än kassaflöde och slimmade organisationer, säger han.

En Google-sökning på hotellmagnatens namn ger runt 400.000 träffar. Han är ständigt aktuell med nybyggen eller spektakulära hotellinvigningar och projekten tycks aldrig ta slut. 

Senast i ordningen var återinvigningen av Yasuragi, där han i en svart kimono ägnade sig åt traditionella svärdritualer till rytmen av japanska taikotrummor. 

Nordic Choice-grundarens framgångsrecept är enkelt. Det handlar om företagskultur och samhällsansvar, enligt honom själv. 

– Vi ska vara ett bolag som jobbar för tre saker. People, planet och profit, i den ordningen, säger Petter Stordalen. 

Men för att kunna driva framgångsrika hotell och företag  med välmående personal krävs också ett fungerande och civiliserat samhälle, enligt Stordalen. 

– För mig är det väldigt enkelt. Företagare i Sverige säger att bolagsskatten är så hög, men vi kan inte hålla på och tjata om det. Vem ska annars betala för vägarna eller tågen som tar gästerna till mitt hotell, eller pension och sjukvård till mina anställda? Skatten är civilisationens kostnad och kapitalister som inte håller med om det här är väldigt fel ute. 

Varför tror du folk sätter pengar i skatteparadis då? 

– Det finns inte en jävel som är stolt över att ha sitt namn i Panama papers kan jag lova. Och i min värld har du inte tjänat ett dugg på att göra så. Sverige är ett fantastiskt land att göra business i och för att vi ska fortsätta vara på toppen av ekonomin i framtiden måste vi förstå de här sakerna, säger han. 

Goodwill-termer som miljö- och samhällsansvar är inte sällsynta bland storföretagen i dag. Inte heller inom Nordic choice-imperiet. Stordalen gör ingen hemlighet av att det finns andra incitament än välgörenhet när de gör en insats för samhället. 

– Ett företag måste förstå världen vi lever i för att kunna ge svar på de frågor samhället ställer. Tar man mångfald och integreringsfrågor till exempel så är det viktigt att komma ihåg att det inte är någonting man gör enbart för att vara snäll. Vi gör det inte av filantropiska skäl, vi gör det för att vi behöver rekrytera och kan vi göra det på ett sätt som gynnar både oss och samhället så är det bra, förklarar han.  

En nyanställning inom Nordic choice kräver inte nödvändigtvis ett långt cv eller unika erfarenheter. När Stordalen öppnar ett hotell bjuds alla som vill in till audition och får berätta varför just de ska anställas i företaget. 

– Vi bryr oss inte om du kan prata svenska. Det lär man sig på jobbet ändå. Kulturen i företaget har aldrig varit bättre och mångfalden har aldrig varit större än den är nu. Just mångfalden är särskilt viktigt för att man ska förstå samhället och kunna bidra till det, säger Petter Stordalen. 

Vi kapitalister måste ha en mer långsiktig syn på det vi gör med världen

För drygt en månad sedan startade hotellkedjan ett projekt som heter Ali-hjälpen, uppkallat efter medarbetaren Ali Popal som riskerar att utvisas till Afghanistan. Syftet med projektet är att erbjuda advokatstöd till de chefer och anställda som kämpar med utvisningsbeslut, visumansökningar eller andra migrationsärenden. 

– Vi kapitalister måste ha en mer långsiktig syn på det vi gör med världen. Det håller inte att sträva efter att bara tjäna så mycket pengar som möjligt, för det krävs mer än inkomster för att vinna långsiktigt. Vi tar inte ställning i politik eller debatter, men det vi kan göra är att säga vad vi ser i samhället och hjälpa till där vi kan. 

När han pratar om mångfald handlar det inte enbart om etnicitet och ursprung. Minst lika viktigt är det att blanda kön och åldrar i alla delar av bolaget. 

Deras nya lågpriskoncept Comfort hotel xpress präglas av en ung personalstyrka. Samma sak är det med deras designhotell Hobo i Stockholm, som utvecklats av en 26-årig Mattias Stengl. 

– Det är absolut ingen tillfällighet. När man tar fram nya koncept är det inte 55-åriga män som mig som hittar de nya grejerna. Jag är inte i närheten av att förstå vad som är aktuellt nu och hur snabbt det ändras. Det är ungdomarna som vet de här sakerna, säger Petter Stordalen.      

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.