Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-26 18:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-har-sakrat-finansiering-for-fabrikbygge-i-skelleftea/

Ekonomi

Klart med pengar till Northvolts första fabrik

03:54. Northvolt har säkrat finansiering för fabrikbygge i Skellefteå.

Batteribolaget Northvolt har nu säkrat de 16 miljarder som behövs för att bygga fabriken i Skellefteå, och kommer nu att skynda på den andra etappen. Och vd Peter Carlsson ger besked:

– Jag kan garantera att den kobolt vi behöver inte kommer att brytas av barnarbetare.

Northvolt drog igång våren 2017, företaget har växt från sju anställda med lätt rörig organisation till ett bolag med 300 på lönelistan. VD Peter Carlssons visioner har applåderats politiskt och miljömässigt, men den stora frågan har hela tiden varit finansieringen av den första fabriken i Skellefteå. 

Peter Carlsson. Foto: Jonas Lindkvist

Under onsdagen kom beskedet om att stora industriella och finansiella aktörer går in i företaget. Volkswagenkoncernen och investeringsbanken Goldman Sachs lägger in närmare 10 miljarder kronor tillsammans med BMW, Folksam, IMAS Foundation och AMF. Detta plus tidigare stöd och lån, bland annat 3,5 miljarder från Europeiska investeringsbanken, gör att Peter Carlsson nu anser att investeringen är klar:

–Jag är stolt över att vi nu kan dra igång en helt ny svensk industri, byggstart blir i augusti, fabriken ska stå färdig 2021. Och orderböckerna är redan fulla, vi har säkrat 13 miljarder dollar, det innebär att produktionen redan är utsåld från 2022 och fem år framåt.

Bilbranschen i Europa lider stor brist på batterier och efterfrågekurvan kommer att stiga brant de närmaste åren när bilbolagen pumpar ut nya elbilsmodeller. Batterierna som ska tillverkas årligen i den första fabriken räcker bara till 250.000-300.000 bilar.

– Så vi kommer att tidigarelägga etapp 2, ytterligare 16 GWh, den kan stå färdig före år 2024. Vi kommer kunna använda orderpengarna till viss del, och behöver inte använda så mycket riskkapital för den etappen, säger Peter Carlsson.

Northvolts vd Peter Carlsson på plats vid byggandet av fabriken i Västerås. Foto: Lisa Mattisson

Det kommer av allt att döma att dröja till dess att Northvolt blir lönsamt och kan klara sina investeringar på egen hand. För Peter Carlsson har ambitioner:

– Om vi vill vara en stor spelare, nå 25 procents marknadsandel, måste vi upp i 150 GWh, så vi kommer att fortsätta att vara i en finansieringsprocess.

Var kommer de nya fabrikerna att ligga?

– Det kan vi inte svara på i dag, men jag anser att det finns otroligt bra förutsättningar för att bygga ut mer i Sverige.

Den första fabriken i Skellefteå, Northvolt 1, kan ge 1.500 nya jobb i Skellefteå, och indirekt flera tusen ytterligare. Detta kommer att kräva inflyttning, företaget jobbar med kommunen och regionen för att säkerställa bostäder och skolgång.

– Det är jätteskönt att alla bitar är på plats, det känns oerhört glädjande. Skellefteå kommer att förändras, kommenterar Kristina Sundin Jonsson, kommundirektör i Skellefteå för TT.

Förutom att Volkswagen går in direkt i Northvolt bildar man ett samriskbolag med svenskarna för att bygga en batterifabrik i norra Tyskland. Den ska byggas efter en blåkopia av anläggningen i Skellefteå, ska bara leverera till Volkswagen och stå klar senast i början av 2024.

Nu får ni in stora biljättar bland ägarna, hur klarar ni då ambitionen att vara en oberoende leverantör?

–Vi har bara fått positiv feedback från andra industrispelare - och det är bra att ha en kund som ägare, de kommer att göra allt för att se till att leveranserna blir av, säger Peter Carlsson.

Northvolt vill bygga en fabrik med minimala koldioxidavtryck, här är vattenkraften en viktig del. Men batteritillverkning rymmer också diskussionen om var de metaller man använder - nickel, litium och kobolt- kommer ifrån. Framförallt gäller det kobolt som bryts i Kongo.

–Jag kan garantera att vår kobolt inte kommer att komma från gruvor med barnarbete. Överhuvudtaget kommer vi att försöka få till stånd så mycket råvaruproduktion som möjligt i norra Europa, säger Peter Carlsson.

Med dagens besked kommer Northvolt att ägas av ungefär en tredjedel var av industriaktörer, finansiella investerare samt grundare och personal. Grundarna och Goldmans Sachs kommer att kontrollera bolaget genom ett konsortium, enligt en anmälan om ”företagskoncentration” till Konkurrensverket häromdagen.

I denna hävdar bankjätten att detta inte kommer att leda till ”några negativa effekter på effektiv konkurrens i Sverige eller någon annanstans”. Konkurrensverket har en dryg månad på sig att bestämma sig för att godkänna ansökan eller besluta om mer ingående utredning.

Investerarna som ingår i konsortiet är Vargas Holding, som bland annat ägs av den kände riskkapitalisten Harald Mix, vd Peter Carlssons familjeföretag bolag Rocarma och av Quantum Leap som ägs av medgrundaren Paolo Cerruti. De båda senare har ett förflutet hos elbilsjätten Tesla. Goldman Sachs kommer att använda en eller flera av sina fonder, och därmed bjuda in nya investerare.