Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-09 22:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-landar-order-pa-20-miljarder-fran-bmw/

Ekonomi

Northvolt landar order på 20 miljarder från BMW

Peter Carlsson, vd Northvolt.
Peter Carlsson, vd Northvolt. Foto: JONAS LINDKVIST

Batteriföretaget Northvolt har fått en order på mer 20 miljarder från det tyska bilföretaget BMW, som ska satsa stort på rena elbilar framöver.

Batterierna ska tillverkas vid fabriken i Skellefteå, som börjar producera sent nästa år.

– Det är förstås jättekul att få en partner med sådan kompetens och djup teknisk förståelse. Samtidigt blir det tydligt vad som krävs för att ta detta från ett utvecklingsprojekt till ett batteri som fungerar i deras elbilar. Det kommer att bli mycket sommar- och vintertestning, säger Northvolts vd Peter Carlsson till DN.

Ordersumman kan jämföras med de 16 miljarder som företaget säkrade förra sommaren för att bygga den första fasen. Den ska kunna producera batterier som tillsammans har en energi på 16 gigawattimmar, GWh, årligen. Det räcker till uppemot 300.000 bilar.

BMW var en aktiv part redan under teknikutvecklingen av battericeller och gick i fjol in som ägare. Att de också skulle bli kunder verkar ha legat i korten.

– Ja, det har funnits som en ambition från början. Man har sett hur vi jobbat med cellutvecklingen i Västerås och att industrialiseringen fortskrider, och strax före pandemin bröt ut blev avtalet klart.

Arkitektritning av ett helt utbyggt Northvolt Ett i Skellefteå
Arkitektritning av ett helt utbyggt Northvolt Ett i Skellefteå

Det innebär att BMW, enligt ett pressmeddelande på torsdagen, kommer att få sina första batterileveranser från Skellefteå 2024. Bolaget har tidigare sagt man under de kommande åren ska släppa ett stort antal modeller av både laddhybrider och rena elbilar. Så sent som i tisdags lanserades elbilsmodellen BMW iX3.

– Att använda hållbart producerade batterier är en vattendelare i branschen, och mycket viktigt både för Volkswagen och BMW, säger Peter Carlsson.

Northvolt använder förnybar vatten- och vindkraft till Skellefteåfabriken. Senare i år startar man en pilotanläggning för återvinning av batterier i Västerås, en storskalig fabrik ska hamna i Skellefteå 2022. Med Norsk Hydro har man bildat ett samriskbolag, där norrmännen återvinner aluminium och Northvolt till exempel nickel och kobolt.

– Målet är att hälften av batterierna ska tillverkas av återvunnet material år 2030.

Bild från batterifabriksbygget i Skellefteå från från förra sommaren.
Bild från batterifabriksbygget i Skellefteå från från förra sommaren. Foto: Anette Nantell

 

Samma år hoppas Northvolt ha tagit 25 procent av den europeiska batterimarknaden, men för det krävs en kapacitet på 150 GWh. När hela Northvolt Ett är utbyggt om fem år ger det 40 GWh, den anläggning som byggs med Volkswagen i Tyskland ger omkring 20 GWh. Det behövs alltså minst två fabriker till.

Var hamnar den tredje?

– Det är inte klart än, det måste vi bestämma under kommande år. Jag utesluter absolut inte alls Sverige igen, men vi kommer inte att kunna öka i Skellefteå.

 Den första fasen, på 16 GWh, i Skellefteå kommer att vara klar för produktion 2021 respektive 2022 och ge mer än 1000 jobb. 

– För den finns finansieringen klar och vi har också säkrat tillgången på metaller.

Hur det är ordnat vill Peter Carlsson av konkurrensskäl inte avslöja. Han har dock tidigare för DN ”garanterat” att inga metaller, till exempel kobolt, ska brytas av barnarbetare. 

Bild från i juni på bygget av den förta fasen av batterifabriken i Skellefteå.
Bild från i juni på bygget av den förta fasen av batterifabriken i Skellefteå. Foto: Northvolt

Northvolts etablering har satt ordentlig fart på Skellefteå, som måste förbereda sig på en ganska omfattande inflyttning. Av de flera tusen jobb som kan skapas framöver ska cirka hälften tas från utanför regionen. Fabriken har redan lockat nya aktörer- kinesiska Kedali ska ge 300 nya arbetstillfällen med en fabrik som ska producera behållare till batterierna.

– Vi litar helt på att kommunen och regionen ser till att infrastrukturen följer vår egen expansion. Det behövs bostäder, barnomsorg, jobb för övriga familjemedlemmar med mera. Det finns bra planer, nu ska de utföras, säger Peter Carlsson.

När ska Northvolt in på börsen?

–  Det är inte aktuellt i nuläget. Vi måste fortsätta bygga bolaget och vi har starka ägare bakom oss. Det är absolut ingen brådska att komma till börsen.

Ett företag som saknas på kundlistan är Volvo Cars, vars vd Håkan Samuelsson förklarat det med att Northvolt inte kunde levererar tillräckligt många batterier tillräckligt snabbt. Frågan är om det kan ändras framöver:

– Vi för kontinuerliga diskussioner med båda Volvo Cars och AB Volvo. Men jag vill inte kommentera det mer än så. 

Hur har ni påverkats av pandemin?

– Det har varit en utmaning. Vi rekryterar från inte minst Asien och tar hit experter därifrån, och vi har också ibland haft det svårt att resa för att möta våra leverantörer. Samtidigt kan man ju konstatera att intresset för vad vi gör nog aldrig varit så stort. Allt 

Ämnen i artikeln

Northvolt
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt