Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-07-02 16:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/northvolts-grundare-jag-var-helt-slut-efter-teslatiden/

Den 5 juni invigs Northvolts batterifabrik i Skellefteå med ett jippo för Skellefteåborna. Fullt utbyggd ska Europas största batterifabrik anställa 4000 personer.
Den 5 juni invigs Northvolts batterifabrik i Skellefteå med ett jippo för Skellefteåborna. Fullt utbyggd ska Europas största batterifabrik anställa 4000 personer. Foto: Thomas Karlsson
EKONOMI

Northvolts grundare: ”Jag var helt slut efter Teslatiden”

Northvoltgrundaren Peter Carlsson kallas för ”den gröne Jesus”. Han leder en nyindustrialisering som ger gamla bruks-Sverige nytt liv.

Men stora svårigheter återstår. Nu berättar han för första gången om att han betalat ett högt personligt pris för framgången. Och kan verkligen teknik lösa klimatkrisen?

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis hela sommaren!

Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.

Bild 1 av 22 Peter Carlsson start av Northvolt var vältajmad. EU och de stora biltillverkarna ville slippa Kinas dominans - och få klimatsmarta batterier och jobb till Europas bilindustri.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 2 av 22 Morgonflighten till Skellefteå. De flesta i flygplanet har anknytning till Northvolt – Peter Carlsson hejar och nickar artigt åt många.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 3 av 22 Peter Carlsson kör friskt Northvolts el-Audi från flyplatsen till fabriken. ”Jag har haft en del diskussioner med Audis ingenjörer. Det här är väldigt emotionellt men...  bilen vi åker i har samma batteristorlek som en Tesla Model S, men 25 procent sämre räckvidd än Teslan. Hur kan det vara möjligt?”
Foto: Thomas Karlsson
Bild 4 av 22 Peter Carlsson får parkeringsplats långt från ingången – han har ingen fast parkering trots att han är i Skellefteå varje vecka. Det är runt 3 500 personer på fabriksområdet nu under byggskedet.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 5 av 22 När DN följer med på planet från Arlanda till Skellefteå kom Peter Carlsson från en frukost med en av de stora kunderna – BMW – som vill ha svar om tidplanen håller.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 6 av 22 Peter Carlsson återkommer till att de stora bilbolagen, som är hans kunder, har stelare och mer formella beslutsformer. På frågan om de stora bilbolagen gått över till elbilar för sent svarar han: ”Ja, jag tycker det”.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 7 av 22 Northvolts område är lika stort som ett och ett halvt Gamla stan i Stockholm. Men det har varit stora problem med brist på arbetskraft – där polis och myndigheter gjort razzia mot utländsk arbetskraft som saknar tillstånd.
Bild 8 av 22 Med fabriker på gång i Kvarnsveden, Tyskland och Göteborg och ett anrikningsverk i Portugal invigs nu fabriken i Skellefteå.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 9 av 22 Peter Carlsson är ungefär en dag i veckan på det provisoriska kontoret som inryms i i sammanbyggda byggbaracker i Skellefteå.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 10 av 22 Regelbunden Träning är a och o för Peter Carlsson efter att han fått sin reumatiska sjukdom som orsakades av stress.
Foto: Erik Simander
Bild 11 av 22 Blåkallt sken lyser på kunderna från takets lysrör i det provisoriska kontoret invid batterifabriken – det riktiga kontoret byggs efter att fabriken invigs. Peter Carlsson berättar om fabriksområdet.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 12 av 22 En fredagsmorgon i maj 2022 i Skellefteå.
Foto: Erik Simander
Bild 13 av 22 Peter Carlsson spelade volleyboll under de sex år han bodde i Luleå på 1990-talet. På helgerna åkte han runt på matcher till orter som Pajala och Övertorneå. Nu är padel favoritsporten.
Foto: Erik Simander
Bild 14 av 22 Just nu under byggskedet finns runt 3 500 personer i Northvolts område. Fullt utbyggd ska runt 4 000 personer arbeta här stadigvarande.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 15 av 22 Nybyggarstämning och gula säkerhetsvästar överallt när Peter Carlsson visar nya fabriker för kunder.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 16 av 22 Den 5 juni bjuds Skellefteåborna in till invigningsjippo.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 17 av 22 Varje vecka pratar Peter Carlsson med kunder på plats på fabriken i Skellefteå.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 18 av 22 Medan Peter Carlsson går runt fabriken får han meddelanden och telefonsamtal ideligen. Men han svarar bara på ett enda.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 19 av 22 Nu mår Peter Carlsson bra men när han slutade på Tesla 2015 var han helt utpumpad – och fick då den stressrelaterade reumatiska sjukdom han ännu har latent.
Foto: Erik Simander
Bild 20 av 22 Lunchen intas vid klockan 14 i det lilla mötesrummet i baracken – wok med kyckling och coleslaw.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 21 av 22 Northvolt och de andra batterifabrikerna står inför stora utmaningar att få råvaror – samtidigt som kampen om marken i norra Sverige intensifieras.
Foto: Thomas Karlsson
Bild 22 av 22 Peter Carlssons pappa Rolf är aktiv i familjens investeringsbolag Rocarma Consulting som också äger över sju procent i Northvolt.
Foto: Thomas Karlsson