Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-16 10:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/northvolts-vd-morkar-ravarukontrakten/

Ekonomi

Northvolts vd vägrar avslöja leverantörer

Northvolts grundare och vd Peter Carlsson. Foto: Jonas Lindkvist

Northvolts vd Peter Carlsson hävdar att bolaget har säkrat tillgången på de viktiga råvarorna till fabriken i Skellefteå, bland annat åtråvärda metaller. Men han hemlighåller leverantörerna.

– På en marknad som expanderar så kraftigt är det viktigt att hålla på sin råvarustrategi.

Peter Carlsson sitter i ett mötesrum på Stockholmskontoret och tar en klunk vatten. Det är dagen efter att han landat ett av Sveriges hittills största industriprojekt: Den första etappen av Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Den går lös på uppemot 16 miljarder kronor, ska stå klar 2021. 

– Det har varit en intensiv process, det har svängt fram och tillbaka och varit mycket sena nätter. 

Han skrattar till, säger att han inte vet om han vågar berätta. 

– För två veckor satt vi och förhandlade med Volkswagen nere på deras huvudkontor i Wolfsburg till halv fem på natten, gick till hotellet och sov någon timme och så började vi förhandla igen nio på morgonen.

Företaget uppgav på onsdagen att man redan säkrat order för 13 miljarder dollar fram till 2030 och att produktionen är utsåld fem år efter starten 2021.

Men vad är det egentligen ni har sålt, det finns ju inga riktiga batterier än?

– Vi har visat produktspecifikationer för kunderna och har visat hur vi kommer att jobba. De har testat våra tidiga produkter vi har arbetat upp ett förtroende. Nu är vi i färd med att själva validera riktiga battericeller på vårt labb i Västerås. 

Det råder i dag ”batteribrist” som kommer att bli allt större i takt med elbilsboomen. Men det är även brist på de kritiska metaller till batterierna som nickel, litium och kobolt.

– Vi har säkrat försörjningen av råvaror och anrikningsverk för den första etappen i Skellefteå. Vi kommer inte att ta något från Kongo till den.

Men efter första etappen utesluter han inte Kongo, trots att batteribolag fått stor kritik för att exempelvis kobolt tas från gruvor i Kongo med dokumenterade problem med miliser, barnarbete och dåliga arbetsvillkor.. 

– Jag kan inte säga att vi inte ska gå in i Kongo, men vi kommer aldrig att köpa från gruvor där det förekommer barnarbete. Vi kan säkerställa att vi köper på ett hållbart sätt genom att teckna kontrakt utan mellanhänder. 

Med vilka har ni tecknat kontrakt?

 – Jag skulle gärna vara transparent, men på en marknad med enorm expansion, blir det viktigt att hålla råvarustrategin hemlig.

Men ni har ju redan säkrat kontrakten, vad är problemet?

– Ja, för den första etappen, men inte för den andra, som vi ju har bestämt att skynda på, säger Peter Carlsson.

Den andra etappen innebär att bygga ut andra halvan av fabriken i Skellefteå upp till 32 gigawattimmar, som motsvarar batterier till runt 420.000 bilar om året. 

– Jag är mer orolig för nickel än för kobolt. Nickelinnehållet i batterierna ökar, det kan bli kritiskt med tillgången.

Han är öppen med att han gärna vill ha tillgång till gruvor närmare Skellefteåfabriken. 

– Ja, det finns ju till exempel litium i Finland och i Bastuträsk i närheten av Skellefteå och det finns andra intressanta mineraler.

Hur resonerar du om det skulle bli stora miljöprotester?

– Vi kommer att behöva de här råmaterialen i klimatomställningen. Vi har världens bästa miljölagstiftning så när vi utvinner de här materialen i vårt närområde görs det på bästa sätt och med den bästa tekniken. 

 Om en sameby tycker att en gruva är ett stort hinder för renskötseln, ska de ha rätt att säga nej? 

– Jag vill inte gå in och kommentera den frågan. Den är alltför laddad. Där måste gruvbolagen hitta olika sätt för att samarbeta. Vi har i samband med etableringen i Skellefteå haft ett väldigt bra utbyte med samerna.

En stor riskfråga är vad som händer om det blir ett stort teknikskifte som skulle göra litiumjonbatterier obsoleta. Det pratas framför allt om en framtida övergång till en typ som kallas solid state-batteri. 

– Då skulle vi behöva ändra och investera mer i fabriken. Men det är fortfarande långt kvar till verkligt genombrott för ny teknik.

Kina har kommit betydligt längre med batterifabriker än Europa, och det blev också kinesiska CATL som nyligen blev en av leverantörerna till Geely-ägda Volvo Cars.

– Vi har haft en kontinuerlig dialog med Volvo från ett tidigt skede, varför de valde som de gjorde får ni fråga dem om. Men vi stänger inga dörrar. 

De kinesiska bolagen är också statligt subventionerade. Men här är Peter Carlsson inte orolig.  

– Råvaror köps på börsen och vi har en kostnadseffektiv produktion med billig energi och kan leverera den grönaste produkten på marknaden. 

Han är heller inte orolig för Skellefteås geografiska läge.

 – Transportkostnaden är i sammanhanget låg och vi kan nå hela Europa på 48 timmar med båt eller tåg.

 

Läs vidare: Northvolt har säkrat finansiering 

”Det viktigaste som har hänt i år”