Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-16 07:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/norwegian-stanger-ned-langflygningar-fran-stockholm/

Ekonomi

Norwegian avvecklar alla långflygningar från Stockholm

Foto: Johan Nilsson/TT

Flygbolaget Norwegian upphör med sina interkontinentala långdistansflygningar från Stockholm och Köpenhamn i mars nästa år och låter all sådan trafik i stället gå från Oslo.

Bakom beslutet ligger ett behov av ökad lönsamhet.

– Det är ett logiskt beslut. Bolaget är i överhängande behov av en förändring för att vända verksamheten och öka lönsamheten, och det här är en del i det arbetet, säger Jacob Pederson, aktieanalyschef på danska Sydbank.

Norwegian var länge ett flygbolag som fokuserade på tillväxt. Nu har en ny era inletts då bolaget måste koncentrera sig på finanserna.

Ett stort effektiviseringsprogram är lanserat och bolaget ser över flygningar som behöver avvecklas för att bidra till lönsamheten.

– När Norwegian startade sina långdistansflygningar var det naturligt att göra det från Norden eftersom det var det enda området där flygbolaget var verkligen närvarande. Men i dag har bolaget stor närvaro i andra delar av Europa med bättre passagerarflöden. Och det går inte att ha långdistansflygningar från tre nordiska destinationer, säger Jacob Pedersen.

Problemen med Boeings 737 Max-flygplan – som parkerats på marken världen över efter två olyckor och som Norwegian har 18 stycken av – är en delförklaring till att Norwegian i dag är ett flygbolag i en svår situation.

Men desto mer handlar det om att bolaget hade skaffat sig en för stor kostym.

Beskedet att lägga ned långdistansflygningarna från Stockholm och Köpenhamn beskriver Jacob Pedersen som ett tecken på pressen Norwegian har på sig att minska sin kapacitet för att förbättra sina finanser.

– Norwegians långdistansflygningar är billigare än konkurrenternas och har dragit kunder till flygplatserna. Därför är det här också en negativ sak för Arlanda och Kastrup, säger den danske analytikern.

När det gäller konkurrensen poängterar han att SAS och Norwegian ofta vänt sig till olika kundkategorier. SAS till affärsresenärer och Norwegian till turister.

– Men att Norwegian lägger ned de här rutterna i Norden betyder ändå att utrymmet blir lite större för SAS.

Läs mer: Norwegian får ny vd från årsskiftet