Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-06-01 15:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/norwegians-raddning-viktig-for-flygpriser-i-sverige/

Ekonomi

Norwegians räddning viktig för flygpriser i Sverige

Norwegians finansdirektör Geir Karlsen, vd Jacob Schram och styrelseordförande Niels Smedegaard meddelar att aktieägarna godkänt räddningspaketet.
Norwegians finansdirektör Geir Karlsen, vd Jacob Schram och styrelseordförande Niels Smedegaard meddelar att aktieägarna godkänt räddningspaketet. Foto: Håkon Mosvold Larsen

Norwegian räddas undan det akuta konkurshotet och ledningen kan andas ut. Även svenska resenärer och konkurrenter som SAS kan ha anledning att dra en lättnadens suck om Norwegian överlever.

– Konsumenterna behöver dem för att hålla priserna nere, säger flygexperten Jan Olsson.

Aktieägarna har godkänt den räddningsplan som Norwegian kämpat för under helgen. Flygbolaget ser därmed ut att klara sig undan det akuta konkurshotet. 

När aktieägarnas beslut skulle presenteras vid lunchtid var det tre märkbart lättade Norwegian-toppar som meddelade att förslagen fått godkänt med en rungande majoritet. 

– Detta är inte mindre än en historisk dag, konstaterade Norwegians styrelseordförande Niels Smedegaard som var med på länk från Köpenhamn och tackade aktieägare, långivare och leasingbolag som gjort krisplanen möjlig.

I och med att krisplanen går igenom frigör Norwegian nära 11 miljarder norska kronor i eget kapital. Till det kan också 2,7 miljarder i stöd från norska staten räknas, och den planerade nyemissionen. 

Flyganalytikern Jan Olsson beskriver det som en räddningsplanka för flygbolaget, och konstaterar att det inte bara är norrmännen som ska glädjas åt detta. Det är minst lika viktigt för svenska resenärer och även för SAS.

– SAS kan inte önska sig en bättre konkurrent på sikt om nu Norwegian överlever det här. Det behövs konkurrens och i det här läget får man ett försvagat Norwegian som konkurrent i så fall. Alternativet är att Norwegian går under och Ryanair kommer in – då är det här bättre för SAS, säger Jan Olsson. 

Innan coronautbrottet var det främst tre bolag som tävlade om inrikesresenärerna i Sverige: SAS, Norwegian och BRA. Det sistnämnda befinner sig i rekonstruktion sedan början av april och skulle de inte klara sig blir Norwegian ännu viktigare för svenska inrikesresenärer. 

– Vi har alla sett det förut – en ensam aktör och priserna blir orimliga. Konsumenterna behöver Norwegian för att hålla priserna nere. 

Är det säkert att de klarar sig från konkurs nu då? 

– Nja. Det beror på hur man utformar det här stödpaketet från norska staten bland annat. Helt säkert kan ingenting vara, säger Jan Olsson. 

Den allra viktigaste faktorn är när efterfrågan kommer tillbaka och hur snabbt reseviljan växer efter att restriktionerna lättats. I Norge, där alternativen till flyg är sämre än i till exempel Sverige, har inrikestrafiken hållits igång i större utsträckning än i Sverige. Det kan ge Norwegian ett visst försprång, tror Olsson. 

– Det skulle kunna innebära att folk är lite mer benägna att sätta igång och flyga tidigare, att man inte riktigt har kommit ur flygrytmen på samma sätt, säger han. 

Koncernen satte för två veckor sedan sina dotterbolag i Sverige och Danmark i konkurs. Vid presskonferensen betonade vd Jacob Schram att man vill fortsätta vara en spelare i både Sverige och Danmark, men Jan Olsson tror det är osäkert om det kommer finnas en aktiv Norwegian-bas på svensk mark inom den närmsta framtiden. 

– Sverige har inte gjort något åt flygskatten eller sänkt några avgifter, och flygskammen ligger kvar. Jag skulle gissa att Sverige för de flesta flygbolagen inte står högst på listan över länder att öppna upp snabbt i, säger Olsson.