Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Nu är Volvo Personvagnar kinesiskt

Arkivbild från presskonferensen i mars i år när köpesumman offentliggjordes. Geelys ordförande Li Shufu är nu i London för att slutföra affären.
Arkivbild från presskonferensen i mars i år när köpesumman offentliggjordes. Geelys ordförande Li Shufu är nu i London för att slutföra affären. Foto: Lou Linwei / Alamy
Nu har Volvo Personvagnar blivit ett kinesiskt företag. Alla beslut är fattade, alla oklarheter utredda, alla parter överens. Det är dags för den nya framtiden.

– En ny spännande period för bolaget, säger Hans-Olov Olsson, vice styrelseordförande i nya kinesiska Volvo.

Affären gjordes upp i London på måndagen. Inte i Kina, inte i USA på Fords hemmaplan eller i Göteborg.

Li Shufu, som grundade Geely och i dag är styrelsens ordförande, skickade mejl till de Volvoanställda och uttryckte sin glädje över att affären var klar. Det nya samarbetet får man fira efter sommaren, konstaterade Li Shufu.

Hans bolag hade då betalat 1,3 miljarder dollar i kontanter till Ford för att få äga Volvo. Ytterligare 200 miljoner dollar tillkommer, men det blev ändå ett lägre pris än vad man trott tidigare.

– Köpesumman har justerats nedåt från det kontant- och skuldfria företagsvärdet, vilket var 1,8 miljarder dollar, säger John Gardiner, talesman för Ford Europa.

Dagens Volvopris motsvarar 10,8 miljarder svenska kronor. När Ford köpte Volvo 1999 var prislappen 50 miljarder kronor.

När Geely började förhandla om Volvo PV var den svenska bilbyggaren i rejäl kris. I dag är läget annorlunda. Volvo är bra rustat för framtiden. De senaste kvartalen har gett vinst.

Affären är internationellt mycket intressant. Volvo är det första, stora, prestigetyngda västerländska bilföretag som får kinesiska ägare.

När bilkrisen var som värst spekulerades om kinesiska köpare på i stort sett allt som rullade. Många oroades av vad kinesiska ägare skulle innebära för västerländska tillverkare.

Nu kommer facit.

– Förhållandet mellan de båda företagen blir som ett brödraskap, inte som far och son, sade Li Shufu på måndagen enligt nyhetsbyrån AFP.

Maud Olofsson, näringsministern, minns hur måna kineserna verkat att lyckas med Volvo.

– När jag besökte Kina frågade alla ”Hur uppfattar svenskarna att Geely köper Volvo?”. De ville ärligt veta.

Olofsson berättade för dem om farhågor för ledarskap och företagsdemokrati men ansåg att inställningen i Sverige var positiv.

Affären får ur kinesisk synvinkel inte misslyckas.

– De vill inte tappa ansiktet.

Geelys beslut att ta hjälp av Hans-Olov Olsson, med ett långt förflutet i Volvoledningen, var bra, tycker Olofsson.

Olsson betonar för sin del att Volvo PV kommer att vara ett oberoende bolag med kinesiska ägare. Företagsledningen och den nye vd:n Stefan Jacoby från Tyskland ska rapportera direkt till styrelsen.

Jacoby börjar nya jobbet på Hisingen den 16 augusti. Nuvarande vd:n, britten Stephen Odell, lämnar Volvo, nu när Geelyaffären är klar.

Enligt Hans Olov Olsson ska Volvo nu först se till att kapaciteten i Torslanda och Gent utnyttjas. Sedan finns den kinesiska möjligheten.

– Där har vi ambitiösa planer på att komma upp i en försäljning på den kinesiska marknaden på runt 150.000–200.000 bilar, säger Olsson.

Fakta: Geely — Volvo PV

Volvo PV:

Grundades: 1926 som ett helägt dotterbolag till SKF.

Första bilen: 1927, Jakob.

Ekonomi: Intäkter för 12,4 miljarder dollar, drygt 90 miljarder kronor. Förlust på 653 miljoner dollar, drygt 4,7 miljarder kronor.

Försäljning 2009: 334.808 bilar, minus 11 procent jämfört med 2008.

Anställda: 19.650, varav 13 900 i Sverige och 3.700 i Belgien.

Fabriker: Två (Torslanda och Gent) och tre komponent-, motor- och karossfabriker samt sammansättningsfabrik i Malaysia. En fabrik i samägt bolag (Uddevalla). Även tillverkning i Kina via samarbete med Ford/Changan.

Geely:

Grundades: 1986 (då kylskåp och motorcyklar).

Första bilen: 1998, Geely Haoqing SRV.

Ekonomi: Intäkter för 16,5 miljarder yuan (ungefär detsamma i kronor). 2,4 miljarder i vinst enligt Geelys pr-chef. Moderbolaget redovisar inte sina siffror officiellt.

Försäljning 2009: 325.413 bilar, plus 59 procent jämfört med 2008.

Antal bilmodeller: Sex. Planerar att ha 42 och sälja två miljoner bilar 2015, varav hälften på export.

Anställda: 13.000

Fabriker: Nio i Kina, inklusive två motor- och växellådsfabriker. Sammansättningsfabriker i Ryssland och Indonesien.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.