Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 14:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ny-fart-for-samgaende-mellan-fiat-och-renault/

Ekonomi

Ny fart för samgående mellan Fiat och Renault

Fiat Chrysler kan gå ihop med Renault. Foto: Justin Sullivan/AFP

På måndagen tändes flera hopp om att lappa ihop Europas stora prestigeaffär mellan Fiat och Renault. Och åter hamnade den häktade portalfiguren inom Nissan-Renault – Carlos Ghosn – i fokus. 

Hoppet tänds nu på nytt att skapa världens tredje största bilkoncern mellan Fiat Chrysler (FCA) och Renault. 

Så sent som i fredags betraktades affären som havererad men på måndagen kom två försiktigt positiva signaler.  

Det som konkret stoppade affären var interna konflikter inom Renault och deras nuvarande allianspartner, japanska Nissan, som helt enkelt drog i nödbromsen. Det gjorde i sin tur att Renaults storägare, franska staten, hängde på och krävde klarhet i Renaults inre trätor – och jobbgarantier i Frankrike.

På måndagen kom framför allt Renaults konfliktfyllda korsägande med Nissan i fokus. 

Enligt källor till nyhetsbyrån Reuters är Nissan berett att stötta den större alliansen – på ett villkor: om Renault minskar sitt ägande i det japanska bilbolaget från nuvarande 43 procent. Nissan äger i sin tur 15 procent av Renault men utan röstinflytande. Framtidsstrategin har dessutom varit oviss. 

Det har skapat trätor vars rottrådar går långt tillbaka och är tätt sammanbundna med förra årets stora företagsskandal i Europa: häktandet av Nissan-Renaults ordförande Carlos Ghosn. 

Nissan-Renaults ordförande Carlos Ghosn. Foto: Michel Euler/AP

Den färgstarke Ghosn var branschens stora fixstjärna och ordförande i båda bolagen – tills han anklagades för bedrägeri och att ha nyttjat stora summor av Nissans medel för eget bruk. 

Han hävdar själv benhårt att han avsatts efter att ha försökt förstärka alliansen mellan Nissan och Renault – en allians som nu alltså seglat upp som den stora nöten att knäcka för att få till den större alliansen med Fiat Chrysler.  

Den 65-årige Ghosn har avsatts från alla poster inom bilkoncernerna och sitter alltjämt häktad i Japan. Han fick så sent som den 5 juni nya anklagelser från Renault på sig om tvivelaktiga stora utgifter. 

Renaults interna trätor stannar inte där: nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Renault å sin sida planerar att använda piskan för att komma framåt i den planerade FCA-fusionen: de hotar nu att blockera en stor och nödvändig urstädning i Nissans ledning – såvida inte Nissan säger ja. 

Frankrikes finansminister Bruno Le Maire. Foto: Toshifumi Kitamura

Mitt i detta framträdde på måndagen dessutom Frankrikes finansminister Bruno Le Maire i Japan efter helgens G20-möte. Han representerar franska staten med 15-procentigt ägarskap i Renault och sade sig vara beredd att stötta affären, men av allt att döma bara om jobb och fabriker stannar i Frankrike. 

Börserna reagerade positivt på något de uppfattade som försiktiga ljustecken. Såväl Fiat Chrysler och Renault steg med runt två procent på måndagen.