Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Ny grafisk profil blev dyr affär

Foto: Scanpix

1,5 miljoner kronor — mer än dubbelt så dyrt som beräknat — blev notan för Socialstyrelsens byte av grafisk profil. Och då valde myndigheten till slut ändå att behålla den gamla.

Färgen är visserligen ny. I stället för den tidigare roströda ska Socialstyrelsen numera stå i mörkblått på alla färgtryck. Såväl typsnitt som myndighetens emblem är dock samma som tidigare.

I ursprungskontraktet på 650 000 kronor ingick att ta fram en ny logotype, vilket upphandlingsvinnaren Identity Works också gjorde. Att denna sedan förkastades beror enligt Ulrika Lyth, kommunikationsdirektör på Socialstyrelsen, på statens vård- och omsorgsutredning. När den lades fram våren 2012 föreslogs en ny uppdelning av Socialstyrelsens verksamhetsområden.

– Att i det läget byta den yttersta symbolen för verksamheten tyckte inte vi var rätt tajming, säger Ulrika Lyth.

Tanken med en grafisk profil är att allt från brevpapper till färgen på diagrammen i Socialstyrelsens rapporter ska standardiseras för att fungera ihop. Ändras en del påverkas hela pusslet — vilket medför extra arbete. Beslutet att i sista stund ta tillbaka den gamla loggan är enligt Ulrika Lyth en av huvudanledningarna till att kostnaderna drog i väg.

– Sedan har vi gjort en del tilläggsbeställningar, till exempel ingick inte bildmaterial som vi behöver för webben i grundofferten, säger hon.

Totalt har Socialstyrelsen betalat Identity Works drygt 1,4 miljoner kronor. Men då ingår inte de drygt 140 000 kronor som en annan pr-byrå fått för förarbetet som påbörjades redan 2010.

Socialstyrelsen beställde då en så kallade semiotisk analys av sin dåvarande grafiska profil. Semiotik är läran om tecken och symboler och i den 18 sidor långa analysrapporten görs bland annat en djupdykning i Socialstyrelsen emblem. Det spekuleras kring hur S:en även kan tolkas som ormar, vilka bibelreferenser det kan ge upphov till, ormens symbolvärde i den nordiska mytologin och så vidare.

TT: På vilket sätt ökar detta skattebetalarnas nytta av Socialstyrelsen?

– Den semiotiska analysen var ett test inför beslutet om en ny grafisk plattform. Och om ett projekt går på 1,4 miljoner kronor och 10 procent av detta används till en förstudie för att ha ett vettigt beslutsunderlag så tycker jag nog att det är rimligt, säger Ulrika Lyth.

Fakta:Utdrag ur den semiotiska analysen

Om bokstaven S i Socialstyrelsens emblem:

"Utöver hjärtformen kan "s:en" genom sin form och placering tolkas som ormar. . . I vår kultur kan ormen även symbolisera förnyelse och återfödelse (ömsar skinn), list (Första Mosebok 3:1), ondska och död (Fjärde Mosebok 21:4-6). I nordisk mytologi finner vi även Midgårdsormen som omger världen (Midgård) och biter sig själv i svansen."

Om bokstaven O:

"O:et i sin egenskap av tom cirkel, ett av mänsklighetens äldsta ideogram, står inom astronomi och almanackor för fullmåne, inom astrologin för evigt, oändligt, utan början eller slut, inom meteorologi för klar himmel, inom kartografi för stad eller samhälle, i kemi för syre och i mekanik för rotationscentrum. Den tomma cirkeln ingår i ett femtiotal västerländska ideografiska system med olika innebörder."

Källa: Rewir, "Semiotisk analys av Socialstyrelsens visuella identitet", 30 september 2010 (TT)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.