Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ny undersökning: Hybrider körs mest på el

Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, råder den som tvivlar på möjligheterna att avsevärt minska fordonstrafikens klimatutsläpp redan till år 2030 att närmare studera den nya undersökningen.
Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige, råder den som tvivlar på möjligheterna att avsevärt minska fordonstrafikens klimatutsläpp redan till år 2030 att närmare studera den nya undersökningen. Foto: LASSE SWARD

Laddhybrider körs i stor utsträckning på el. Pendlare med högst tre mil till jobbet enkel resa kör på el i genomsnitt 75 procent av sina vardagsresor. Det visar en undersökning av körvanor som Volkswagen gjort bland ägare till laddhybriderna Golf GTE och Passat GTE.

Försäljningen av supermiljöklassade laddhybridbilar ökar starkt i Sverige. Volkswagens modell Passat GTE lanserades i slutet av förra året och körde efter bara några månader in på förstaplatsen och petade därmed ned den tidigare ettan Mitsubishi Outlander.

Golf och Passat GTE kan köras upp till 5 mil på el innan bensinmotorn tar över. Flera tillverkare i Europa säger att de flesta enkelresor med bil är under 3–4 mil. Det innebär att en laddhybrid som laddas regelbundet kan klara en stor del av vardagstrafiken med el.

Staten ger 20.000 kronor i stöd till den som köper en ny laddhybrid. Tidigare var stödet 40.000 kronor. Någon analys av effekterna av stöden, hur bilarna körs och i vilken utsträckning de laddas har inte gjorts.

Volkswagens undersökning är mot den bakgrunden extra intressant. VW frågade 2.211 personer, varav 1.352 svarade.

Undersökningen visar att nästan hälften av de tillfrågade förarna kör minst 80 procent på el med sina laddhybrider.

Om bilarna laddas med koldioxidfri el innebär det att laddhybriderna eliminerar minst 80 procent av bilkörningens klimatpåverkan för hälften av användarna, hävdar VW.

− Den som inte tror på möjligheterna att avsevärt minska trafikens klimatutsläpp redan till år 2030 bör läsa undersökningen. För många hushåll innebär laddhybriden att bara en handfull längre körningar per år kräver att man tankar vanligt bränsle, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Volkswagens laddhybridsförare är jämnt fördelade mellan storstäder, mindre städer och glesbygd. Andelen körning på el ökar med minskande körsträcka. De med mer än 5 mil till jobbet enkel resa kör mindre på el än de med upp till 3 mil dit. Men andelen körning på el är ändå 67 procent bland de som kör 25–50 mil i veckan, motsvarande 1.300–2.600 mil per år, enligt VW.

De flesta laddar sin bil hemma, men en del också på jobbet.

Resultatet i undersökningen stämmer väl överens med de långtest DN Motor gjort av laddhybrider. Den bil som rullat längst är en Toyota Prius. Efter 4.000 mil hade den en bensinförbrukning på 0,25 liter per mil och en andel el på cirka 50 procent av den totala körningen.

Vår senaste bil är en Mitsubishi Outlander, som gått 750 mil. Den har en snittförbrukning på 0,42 liter bensin per mil, men hälften av körningen har varit långresor runt i landet utan möjlighet till laddning.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.