Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-05 19:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/nya-beskedet-om-vastlanken-tagstation-fardigbyggd-forst-2029/

EKONOMI

Nya beskedet om Västlänken: Tågstation färdigbyggd först 2029

Station Korsvägen invid Svenska Mässan är en av de tre underjordiska hållplatserna för pendeltågstunneln Västläken.
Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Göteborgs stad varnar nu i egna dokument för att en av tågtunneln Västlänkens stationer blir färdig först tre år efter plan.

För stationen Korsvägen, intill Liseberg och Svenska Mässan, räknar kommunen med att stationsområdet blir klart först sista kvartalet 2029.

Det framgår av handlingar som Göteborgs stads trafiknämnd får sitt bord under torsdagen.

Den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln Västlänken, där Trafikverket ansvarar för arbetet, ska enligt de officiella tidsplaner som fortsatt gäller, öppnas för trafik i december 2026.

I våras avslöjade dock DN att de konsortier som utför arbetena på etapp Haga och etapp Korsvägen, där två av de tre underjordiska stationerna ska ligga, i byggmötesprotokoll talar om stora risker för flera års försening och att budgeten på 20 miljarder riskerar att spricka med många miljarder.

”Klart 2026” är det besked till allmänheten som Trafikverket ger på informationsskyltar runt om i Göteborg.
Foto: Lars Näslund

Som ett uttryck för läget skrev den börsnoterade byggjätten NCC:s koncernchef Tomas Carlsson – som ansvarar för etappen Korsvägen – ett brev till Trafikverkets nye generaldirektör Roberto Maiorana där han talade om en ”akut situation” och uppmanade till att denne skulle ”skyndsamt agera”.

Efter ett extrainkallat möte med kommunstyrelsen den 1 juni sa chefen för Trafikverket i region Väst Jörgen Einarsson att myndigheten nu föreslagit entreprenörerna att en oberoende part kallas in för att hjälpa till att klara ut de tvister om ansvaret för de förseningar som Trafikverket medger att det finns risk för.

Medan Trafikverket ansvarar för själva tågtunneln och stationerna under jord är det Göteborgs stad som, i samverkan med Västtrafik, ska ordningsställa stationsområdena ovan jord.

Just stationen vid Korsvägen beräknas bli en av Sveriges tio mest trafikerade tågstationer och blir en viktig nod i stadens kollektivtrafik. På Göteborgs stads hemsida anges fortsatt att när tågen börjar rulla i tunneln år 2026 ”ska även byggnationerna ovan mark vara klara”.

Men i den lägesrapport som politikerna i trafiknämnden får på torsdagen skriver man att man ”tidigast Q1 2026 erhåller tillgång till ytor för produktionsstart”. Det är två år senare än i ursprungsplanen.

Det leder till att man i dag bedömer att arbetet inte kommer vara färdigt förrän ”Q4 2029”, alltså omkring tre år efter den tidtabell som fortsatt gäller för Västlänkens trafikstart.

Planerarna påpekar också att förskjutningen leder till ökade kostnader för staden.

Så här är station Haga tänkt att se ut när allt är klart.
Foto: Göteborgs stad

För etapp Haga, som också får en station, skriver trafikkontoret att det råder osäkerhet kring när kommunen kan ta området i bruk, vilket ”kan göra att stadens byggnation är klar ett till två år efter Västlänkens ibruktagande”.

Även här pekas på ökade kostnader då man måste ”hålla kvar” projektorganisationen.

Att stadens arbete med stationsområdena försenas innebär dock inte att det ska vara omöjligt att som resenär komma till och från perrongerna under jord, säger Christer Niland, chef för trafikkontorets stora projekt.

– Planen var att vi skulle bygga klart stationsområdena på ytan medan det inreddes kring spåren för samtida invigning. Nu kommer stationerna i sig kunna användas att resa ifrån, men inte det blir inte från en färdigbyggd plats.

Räknar ni fortsatt med att tågen ska börja rulla i december 2026?

– Vi har inga andra besked, men vi vet att risken för förseningar har ökat.

Är ni bekymrade över läget?

– Inte bekymrade, men det skulle vara skönt för oss att få lite klarare förutsättningar. Men vi förstår att det inte är så enkelt att få dessa.

Läs mer:

Trafikverket tvingas påla om vid ”yxhugget” för att klara Västlänken

Ämnen i artikeln

Göteborg
Trafikverket
Västlänken
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt