Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-26 05:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/nya-mojligheter-for-varslade-inom-hotellbranschen/

Sverige går samman

Nya möjligheter för varslade inom hotellbranschen

Foto: Thomas Karlsson

På Royal Park hotel i Frösundavik förbereds nu ett utbildningscenter för varslade inom hotell- och restaurangbranschen. Redan i maj ska det vara möjligt att söka de första kurserna där man kan studera hållbarhet, ekonomi eller en bartenderkurs. 

– Jag vill ge dem vidareutbildning som ökar chanserna för återanställning, säger hotellägaren Ulrich John. 

Den stora lokalen ekar tom när DN besöker Royal Park Hotel. Inte mer än ett par hotellgäster syns till i restaurangdelen som omges av enorma fönster. 

– Det är våra NHL-stjärnor som är kvar här just nu, säger hotellets ägare Ulrich John och slår sig ner på en grön sammetssoffa. 

Vanligtvis är hotellet fyllt av konferensgäster, upp emot 400 till 600 deltagare är nästan alltid på plats. Men med annorlunda riktlinjer i kristider står hotellet tomt likt de flesta hotell och restauranger gjort sedan i början av mars.

Större delen av de anställda är permitterade och har fått ett uppsägningsdatum. Det går inte att undgå att det nya coronaviruset har slagit hårt mot en av världens största industrier, turism- och besöksnäringen.

Istället för att deppa menar Ulrich John att det är bättre att tänka ut innovativa lösningar. 

Ulrich John, hotellägare, Royal Park hotel i Frösundavik.
Ulrich John, hotellägare, Royal Park hotel i Frösundavik. Foto: Thomas Karlsson, Thomas Karlsson

– Under den senaste perioden har jag känt att det varit dags att gör något. Så just nu utvecklar vi fysiska och digitala utbildningsmöjligheter. Tanken är att göra om hela ytan här där vi sitter till ett innovations- och utbildningscenter. Det är även en mötesplats, en hub, för nätverkande som föder kreativitet, samarbete och utveckling av nya affärsmodeller.

Ännu står projektet inte klart. Men i maj ska allt från privatpersoner till företag kunna ansöka till olika kurser, och vidareutbildning inom serviceyrket. 

Ulrich John förväntar sig att kunna ta emot flera tusentals elever. Med hjälp av kunskapsutveckling och nätverkande inom branschen ska satsningen bidra till återanställning.

– Utbildningsinsatserna ska även samordnas med rådgivning i samarbete med bland annat statliga myndigheter och näringsliv. Tanken är att vi ska erbjuda en hel katalog med utbildningar i alla dess slag. Alla färdigheter gynnar en i fortsättningen, och desto fler kunskaper inom olika områden i serviceyrket, desto större är chansen att det finns tillgängliga jobb, säger han.

Malin Alsered Pihlström har varit anställd som food and beverage manager hos Royal Park hotel i flera års tid. Likt övriga anställda är hon permitterad och uppsagd, vilket kan innebära en stor osäkerhet. 

– Man har ju aldrig varit med om liknande och fick till en början en enorm chock ”vad händer” tänkte jag. Jag har ingen A-kassa eller liknande eftersom jag alltid arbetat i servicebranschen och där finns det alltid jobb. Det trodde man i alla fall, säger hon.

Malin Alsered Pihlström har varit anställd som food and beverage manager hos Royal Park hotel i flera års tid.
Malin Alsered Pihlström har varit anställd som food and beverage manager hos Royal Park hotel i flera års tid. Foto: Thomas Karlsson

På hotellet jobbar personalen nu hårt för att få allt att gå ihop. Eftersom att de flesta för tillfället arbetar 40 procent kan det vara svårt, även om hotellet får allt färre besökare.

– Alla är i det här tillsammans känner man ändå. När jag och andra vänner inom branschen fick höra att vi kommer att bli arbetslösa sprang man genast och sökte till högskolan i höst. De flesta tänker väl att har man inget jobb så vill man plugga, säger hon.

När Ulrich John tog initiativet att starta en form av ”hotellskola” väcktes hoppet på nytt. Det pågår redan dialog med internationella universitet.

– Det är fantastiskt att de var så otroligt snabba på bollen när alla tappade sina jobb. Det är skönt att veta att man inte kommer behöva gå sysslolös. Jag tror att det är det som folk blir tokiga på nu att man går hemma och inte kan göra någonting, säger hon.

Malin Alsered Pihlström.
Malin Alsered Pihlström. Foto: Thomas Karlsson

Malin Alsered Pihlström hoppas på att det nya utbildningscentret, Royal Park Hospitality Hub, tar fart så fort som möjligt. Hon ser fram emot att nyttja coronatiden till att utveckla sig inom branschen.

– Jag har arbetat inom den här branschen sedan jag var 17, i dag är jag 27. Sedan tidigare har jag en kandidatexamen i sustainibilty, men skulle gärna vidareutbilda mig inom ekonomi och få budget och sådant att rulla, säger hon.