Enligt Trafikverkets sätt att räkna innebär höghastighetstågen, projektet ”Nya Stambanor”, en stor samhällsekonomisk förlust.
Men två nya expertstudier pekar tvärtom på en tydlig vinst, alternativt kring plus minus noll – om man använder byggtekniken med så kallade landbroar.
– Det förändrar inte vårt ställningstagande, vi anser fortsatt att pengarna används bättre på annat håll, säger Moderaternas Maria Stockhaus.
DIGITAL PRENUMERATION
Läs gratis hela sommaren.
Alla artiklar gratis fram till 31 augusti, sen för halva priset i ett helt år (endast 75 kr/mån). Därefter ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online.
Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.