Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Nytt betalsätt kan öka köpen på loppisen

01:29. Besökare på Solvallas bakluckeloppis i Bromma berättar om sina fynd.

Kontanter är fortfarande det vanligaste på loppmarknaderna men den digitala betaltjänsten Swish kommer starkt. Köparna får tillgång till alla pengarna på kontot i stället för att begränsas av det de har i plånboken.

Trots att Solvallas bakluckeloppis i Bromma officiellt öppnar klockan elva är ruljangsen i full gång strax efter tio på lördagsmorgonen. 

Ett femtiotal bilar med vidöppna backluckor står i långa rader på den stora planen. Några av försäljarna försöker tappert packa upp sina kartonger samtidigt som nyfikna besökare river och köpslår. Andra, som Theresia Eriksson, har redan fått sina saker på plats.

– Att hålla snyggt, prismärka och heja på alla är mina bästa tips.

På backluckeloppisen finns något för alla. Kläder, skor och barnleksaker syns i oöverskådliga mängder och lockar flest intressenter. Men även glas, porslin, prydnadssaker, mattor och vinylskivor byter ägare. 

Bland de mer udda fynden återfinns ett mopedhjul som Carl-Magnus Dahlgren nyss slagit till på.

– Min hobby är gamla mopeder och för detta betalade jag en tia.

Intresset för loppis syns i alla generationer och bland besökarna finns både föräldrar med bebisar och pensionärer med rullatorer. Medan vissa beskådar spektaklet på avstånd är andra betydligt mer rutinerade och målmedvetna. Som Helena Björkman och väninnan Maud Helander från Roslagen, som berättar att hon går i Helenas prutskola.

– Hon är ett riktigt proffs och har lärt mig en massa knep. Förutom att vara tidigt på plats har jag lärt mig att innan man går hem så kör man sista varvet och då är det skambud som gäller, säger Maud Helander.

Foto: Emil WesolowskiFoto: Emil Wesolowski

Och övning ger färdighet. Hon visar stolt upp sina fynd; en Haglöfsryggsäck och ett oöppnat spel.

– Ryggsäcken gav jag tio kronor för och spelet 60 kronor men det kostar en hundralapp mer i affären.

Trots att kontanter fortfarande är praxis har allt fler säljare börjat använda den elektroniska betaltjänsten Swish som för över pengar mellan bankkonton. Bland borden på Solvalla syns det på flera skyltar. 

– Det är bra för dem som inte har kontanter. Hälften som handlat av oss har använt det. Jag tycker det är en stor fördel, säger Elin Chardlin. 

Men hur går det då med det gamla prutknepet att man inte har mer pengar i plånboken? Funkar det fortfarande att pruta med Swish?

– Det spelar ingen roll. Swish är utmärkt vid de här tillfällena. Oavsett är det ju jag som säljare som avgör om det blir affär eller ej, säger Cicci Dascola. 

– Att använda det gamla knepet att man har en tia löst blir nog svårare, tror Maud Helander medan Helena Björkman tycker tvärtom. 

– Oftast gör man ju upp om priset innan så det påverkar nog inte själva prutningen särskilt mycket. Jag tror snarare att det blir fler affärer.

Niklas Arvidsson, innovationsforskare på KTH som studerat Swish, tror att tjänsten är bra för affärerna.

– Det blir nog fler affärer. Swish ger möjlighet att spontanhandla även om man inte har pengar i plånboken. Telefonen har man alltid med sig och därför är Swish alltid tillgängligt.

Dock medger han att prutargumentet med en viss summa kvar i plånboken faller en smula. 

– Det gör nog det lättare att betala vad det ska kostar då man inte kan argumentera på samma sätt. Att bevisa att man har en tom plånbok är dessutom lättare än ett tomt konto.

Kommer Swish att ersätta kontanter på loppis?

– Nej, det tror jag inte. Det unika med Swish är realtidsöverföringen, att beloppet omedelbart flyttas mellan bankkonton på samma sätt som när en sedel byter ägare. Men betaltjänster bygger på att man litar på dem och det gör unga och medelålders men många äldre är skeptiska.

Fem tips för dig som köpare.

1. Var ute i god tid. Rutinerade loppisbesökare är på plats redan innan loppisen öppnar för att inte missa godbitarna.

2. Ta med växel. Utan växelpengar kan du gå miste om affären. Swish fungerar om båda vill lämna ut mobilnumren.

3. Fråga. Även om du inte ser det du söker kan säljaren ha ouppackade saker med sig. Dra dig inte för att höra efter om det du söker finns.

4. Pruta. Tveka inte att dra till med en rimlig summa men se till att känna av om säljaren är intresserad av att sälja för det priset.

5. Ta med kasse. För att bära hem alla fynd – ta med egen väska eller plastpåsar, som lätt går ned i fickan eller handväskan, då alla säljare inte har det.

Fem tips för dig som säljer

1. Rensa ut. Det mesta går att sälja om priset är tillräckligt lågt – så ta en titt både i förrådet, på vinden och i garaget.

2. Kom i tid. Många erfarna loppisbesökare handlar redan när uppackningen börjar, så ju fortare du får upp sakerna desto bättre.

3. Ta med växel. Utan växelpengar kan du gå miste om affären. Swish fungerar om båda vill lämna ut sina mobilnummer.

4. Arrangera varorna. Använd gärna en duk, storlekssortera kläder i olika högar och var tydlig med vad du säljer. Om du säljer kläder – ta med spegel!

5. Prismärk. De flesta som handlar vill inte betala så mycket. Fem–tjugo kronor är vanliga priser. Många vill se snabbt hur mycket en sak kostar.

Fakta. Loppis och skatteregler – så funkar det

Privatpersoner har rätt att sälja sina egna saker vid enstaka tillfällen för upp till 50 000 kronor om året skattefritt. Detta oavsett om försäljningen sker på loppis eller nätet. Krav på kassaregister gäller inte på loppmarknader, om inte försäljningen överstiger 177 200 kronor om året.

Källa: Skatteverket

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.