Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Nytt bolag förmedlar snabba jobb

Onlinearbetsmarknader för tillfälliga påhugg dyker även upp i Sverige. Yobeeda vill förmedla kontakten mellan företag som behöver tillfällig hjälp och lättillgängliga arbetslösa ungdomar, nysvenskar och seniorer.

Yobeeda – läs jobbidà – startades i juli av Magnus Maurex, som en reaktion på den arbetsmarknad hans tonårsdöttrar mötte i restaurangbranschen.

– När jag förstod att det fanns så kallade solskensjobb tänkte jag att det vore bättre om de kunde hitta andra, schystare korta jobb att fylla ut med.

Nu vänder sig Yobeeda till företag som regelbundet med kort varsel har behov av extrapersonal, eller är säsongs-, händelse- eller väderstyrda. De får registrera sig och lägga ut en annons, som sedan matchas mot ”arbetsvilliga och tillgängliga” kandidater, som i realtid förväntas visa sin uppdaterade tillgänglighet i tid och rum.

Yobeeda rekommenderar en avtals­enlig lön. Och när någon har bokats sätter arbetsgivaren in netto- lönen efter skatt på ett Paypal­konto. När arbetet utförts betalas lönen ut inom fem dagar.

Hittills har runt 700 arbets- sökande och ett femtiotal företag registrerat sig. Bara ett tiotal personer har varit ute på jobb. En har fått en längre anställning.

LO:s ungdomssekreterare Malin Norberg är skeptisk:

– Problemet är inte för få ingångar till korta otrygga anställningar, utan alltför få vägar till trygga jobb.

Skatteverkets Pia Blank Thörnroos ifrågasätter om alla företag verkligen kommer att betala in källskatt och arbetsgivaravgifter. Yobeeda skickar vid årsskiftet en kontrolluppgift till arbetstagaren, men inte till Skatteverket. Arbetsgivarna måste själva deklarera alla påhugg, hur korta de än är.

– Små belopp och korta jobb är en klar grogrund för svartjobb. Ungdomarna måste kräva en lönespecifikation varje månad från varje arbetsgivare, så att de har bevis på att den avdragna källskatten och sociala avgifter har betalats in, säger Pia Blank Thörnroos.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.