Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Oatly förlorade kampen mot Svensk Mjölk

Havredrycksproducenten Oatly förlorade mot Svensk Mjölk i Marknadsdomstolen.

Oatly förbjuds att ha annonser som nedvärderar mjölk som livsmedel.

Skånebaserade Oatly har haft en uppmärksammad annonskampanj där de framställt sin havredryck som ett nyttigare och mer klimatvändligt alternativ till mjölk. Det retade upp intresseorganisationen Svensk Mjölk som stämde Oatly inför Marknadsdomstolen.

På torsdagen kom beslutet från domstolen - och den gick i allt väsentligt Svensk Mjölks väg. Oatly förbjuds, mot ett vite på två miljoner kronor, att i sin annonsering dels hävda att mjölk är dåligt för människor eller inte passar för dem, dels att påstå att havreprodukter är ett båda klokare och mer hälsosamt val än mjölk.

Marknadsdomstolen beslutade också att Oatly måste betala Svensk Mjölks rättegångskostnader på knappt 1,3 miljoner kronor.

Oatlys presschef Catharina Henriksson anser att domen inte handlar främst om formuleringar i annonser. Hon beklagar att Marknadsdomstolen gått på vad hon kallar för mjölklobbyns linje.

– Det handlar om att storindustrin försöker stoppa framväxten av växtbaserade livsmedel, säger hon.

– Men all forskning pekar på att vi måste minska på vårt intag av animaliska livsmedel, både för miljöns skull och för vår hälsa, tillägger hon.

Domen går inte att överklaga så Oatly måste betala rättegångskostnaderna, vilket blir "kännbart", enligt Henriksson. Men uttrycken i annonserna har i de flesta fall redan ändrats av Oatly.

– De flesta av dem tog vi bort för nio månader sedan, säger Henriksson.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.