Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/okad-vinst-for-scania-6/

Ekonomi

Ökad vinst för Scania – vd tror ljust på framtiden

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Lastbilstillverkaren Scania redovisar högre vinst för fjolåret än för 2017. 

Men orderingången krymper och kostnaderna för den nya lastbilsgenerationen är fortfarande för höga.

– 2018 var ett bra år – men vi kan bättre, är vd Henrik Henrikssons kommentar.

Dan Lucas
Rätta artikel

Orderingången sjönk med 11 procent, jämför med 2017 och med hela 21 procent när sista kvartalet i fjol jämförs med motsvarande kvartal 2017.

Henrik Henriksson förklarar tappet med att 2017 var ett ”extremt starkt år”.

– Det var då vi lanserade den nya lastbilen i Europa, så det var en onaturlig hög orderingång då, säger han.

– Och så lider vi av att vi har tappat den iranska marknaden på grund av de begränsningar som finns att göra affärer där just nu, tillägger han.

USA införde sanktioner mot Iran i fjol. Företag i andra länder som gör affärer med landet riskerar därmed att stoppas i USA.

Däremot ökade beställningarna från Storbritannien.

– Det var kunder som var oroade för en eventuell hård Brexit. Då handlar landet enligt WTO-regler och det innebär bland annat tull på lastbilar, säger Henriksson.

– Så många kunder lade in order som en försiktighetsåtgärd. Det blev, kan man säga, en artificiell orderingång, tillägger han.

Den nya lastbilsgenerationen har medfört högre kostnader än normalt och det är något Scania behöver åtgärda. Under lanseringen av den nya generationen har företaget kört parallella lastbilsprogram.

– Vi har en ny produkt och materialkostnaderna är kanske inte korrekta från början. Och den nya lastbilen tar lite längre tid att tillverka än den gamla.

Men Scania planerar inga besparingspaket med stora avgångar bland personalen.

– Nej, vi jobbar inte så. Det handlar om att se över kostnader i alla delar av organisationen och se över våra prioriteringar och vår bemanning.

- Men det är inte några stora omstruktureringar. 

I fjol ökade utsläppen från lastbilstrafiken. Vad kan industrin göra åt det?

– Elektrifiering kommer så småningom att vara den stora drivkraften till mer hållbara och fossilfria transporter. Hybridfordon, elektriska motorvägar, det kommer att bidra, svarar Henriksson.

Men det kommer att dröja. Det är än så länge inte lönsamt för Scanias kunder att investera i den tekniken. Det ligger flera år in i framtiden. 

– Men vi kan ju inte vänta. Då är lösningen att jobba på med biobränslen för att ersätta den fossila dieseln. Då kan vi reducera koldioxiden med upp till 90 procent.

– Där lönar det för våra kunder att göra omställningen.

För att gå vidare i omställningen måste, menar Henriksson, även stater träda in. Det handlar om att bygga upp en helt ny infrastrutkur, så att bilar kan laddas över allt.

Scanias ägare, Volkswagen, har under flera månader undersökt möjligheten att börsintroducera sin lastbilsdivision Traton där Scania ingår.

På torsdagsmorgonen meddelade dock Volkswagen att de inte går vidare för närvarande med planerna. Marknadsförutsättningarna är inte de rätta, anser fordonskoncernen. 

Det har ingen betydelse för Scania, menar Henriksson.

– Det påverkar inte Scania och vår affär. Det är en ägarfråga. Vi har vår strategi som ligger fast och har stöd från vår industriella ägare, Volkswagen, säger han.

Läs även: Eldrivna lastbilar ska möta verkligheten