Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 06:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/okade-priser-for-att-resa-till-arlanda/

Ekonomi

Ökade priser för att resa till Arlanda

Bild 1 av 2 Foto: Erich Stering
Bild 2 av 2

Att ta sig till flygplatsen har blivit dyrare när både Arlanda express och Flygbussarna har genomfört prisökningar. Enligt snabbtågets ledning beror prisändringen bland annat på ökade banavgifter.

– Fem procent på tre år är ingen dramatik, säger Arlanda express vd Per Thorstenson. 

Rätta artikel

Under förra året reste 3,7 miljoner resenärer från Stockholm till Arlanda med Arlanda express. För den som vill fortsätta resa med snabbtågen blir det dock dyrare när enkelbiljetten nu kostar 295 kronor. Det är en prisökning med fem procent.

– Fem procent på tre år är ingen dramatik, säger vd Per Thorstenson.

Enkelbiljetten steg senast i pris för tre och ett halvt år sedan. Enligt Per Thorstenson är det normalt att se över prissättningarna efter några års tid. Likaså pekar han på att elavgifter samt banavgifter stiger i pris, vilket påverkar bolagets prisökning. Under de senaste tre åren har banavgiften stigit med 47 procent och landar i dag på 24,3 miljoner kronor enligt Per Thorstenson.

– Vi betalar högre avgifter till Trafikverket för få köra på anläggningarna. Det är otroligt mycket som påverkar priserna, även löner och slitage på tågen. Jag tror inte prisökningen kommer påverka reseantalet, säger han.

Ett annat resealternativ är Flygbussarna som kör till Arlanda. Varje år räknas ungefär 5,2 miljoner resenärer resa med bussarna. 

– Vi vill fortsätta använda oss av låga priser eftersom det är vår starkaste konkurrensfördel, säger Camilla Tienso, marknadschef på Flygbussarna. 

Camilla Tienso, marknadschef på Flygbussarna.
Camilla Tienso, marknadschef på Flygbussarna. Foto: Olof Holdar

Men även bussbolaget har gjort en prisökning. Resor från Brommaplan samt Liljeholmen steg i pris under juni respektive oktober. Biljettpriserna för båda ökade med drygt tjugo kronor. Innan dess hade priserna inte stigit på tre samt fyra års tid, berättar Camilla Tienso.

– För att kunna erbjuda täta avgångar och fräscha bussar behövde vi genomföra prisökningen, säger hon. 

På Arlanda express påpekar Per Thorstenson att det även finns en möjlighet att resa med SL-tågen.

- Pendeltågen är en konkurrent vi har släppt fram på våra anläggningar, som vi har byggt och finansierat. De resorna tar visserligen längre tid men det är ytterligare ett val för resenärer, säger han. 

På SL påverkas priset av om personen redan har en tågbiljett. Med det menas antingen en enkelbiljett eller något typ av SL-kort. Därefter behöver resenärer över arton år betala en passageavgift för att komma in på flygplatsen. Även där har priset stigit under de senaste åren. 

Från och med förra året betalar Arlanda express en del av sin aktieutdelning till staten. Vid bygget av Arlandabanan, för ungefär tjugo år sedan, lånade staten ut en miljard kronor. Bland annat ansågs det viktigt att ha en järnväg direkt till flygplatsen, vilket resulterade i ett royaltylån. Lånet innebär konkret att bolaget antigen betalar fem procent av sin omsättning eller 15 procent av sin aktieutdelning.