Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 10:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/oklart-hur-nya-coronaviruset-drabbar-svenska-foretag/

Ekonomi

Nya coronaviruset kan slå i två vågor mot svenska företag

Foto: Chinatopix/AP

Det är för tidigt för att göra några kalkyler över hur hårt nya coronaviruset slår mot svenska företag. Men klart är att både tungviktare och mindre aktörer på marknaden påverkas.

Vid sidan av människor som far illa av viruset drabbas även finansmarknaden. Sverige exporterar varje år varor för cirka 70 miljarder kronor till Kina, vilket gör landet till Sveriges åttonde största exportmarknad. Det är en detalj som gör att viruset kan slå tämligen hårt mot svenska företag, menar Günther Mårder, vd för organisationen Företagarna.

– Sverige har en större handelstradition än många jämförbara länder i Europa. Vi har alltid behövt söka oss utanför våra gränser eftersom vi är litet land. Effekten i till exempel Tyskland och Frankrike lär bli mindre eftersom de har en väsentligt större hemmamarknad, säger han.

Han delar upp epidemins effekter i två vågor. Den första, i vilken vi befinner oss i nu, där de stora företagen drabbas hårdast i svallvågorna av stängda fabriker och minskad efterfrågan. När läget så småningom börjar återställas sveper den andra vågen över marknaden. Günther Mårder spår att underleverantörerna då kommer att drabbas hårdare, eftersom de större företagen eventuellt måste dra in på sina utgifter för att väga upp för förlusterna man lidit.

– Därför är det viktigt att från början bygga upp sina leveranser så att man har många olika underleverantörer, gärna på olika ställen. På så sätt sprider man riskerna om något sånt här inträffar. För underleverantörerna kan det vara knivigare. De är ofta väldigt beroende av en särskild större aktör. Där måste man väga vinsterna med riskerna med att ha en aktör man är beroende av.

Det är svårt att veta vilka branscher med svensk prägel som tar mest skada. Peter Malmqvist, oberoende analytiker, utgår dock från att branscher med mer komplexa produkter, som bilindustrin och mobiltelefonindustrin, ligger i farozonen. 

– Som exempel kan man ta biltillverkning. Där har du produkter som består av väldigt många olika komponenter, och där en saknad komponent kan vara vital. Om produkten dessutom ska ut fort på marknaden blir läget ännu svårare.

Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen (FKG), understryker bilindustrins svårigheter. Kina är en huvudaktör i fordonsindustrin, och flera svenska företag levererar fordonskomponenter till Kina. Eftersom det tar ungefär 5-6 veckor för båtarna som fraktar komponenter mellan Kina och Sverige att komma fram märks än så länge ingen större skillnad, men det kan ändras snart.

– Det har redan mattats av till viss del och kommer att mattas av mer längre fram. Vi ser hur flera biltillverkare stänger sina fabriker i Kina och Hyundai har också avbrutit sin bilproduktion i Sydkorea. Så småningom kommer det inte heller finnas något material att bygga med, säger Fredrik Sidahl.

De första närmare indikationerna på hur epidemin påverkar svenska företag lär komma när kvartalsrapporterna börjar kablas ut i april.

Läs mer: Flera tusen fast på kryssningsfartyg – tio smittade

Forskare: Framgång i arbetet med vaccin mot nya coronaviruset